– Denne situasjonen har vi sett komme i en god stund. Vi har advart ledelsen tidligere og sagt at vi må ansette flere, sier Vatnar til NRK.
Han understreker at det er forferdelig å se at familier får ferien forsinket eller ødelagt.
Flere innstilte flyvninger har ført til at en rekke reisende ikke har kommet seg av gårde eller har fått en ufrivillig forlengelse av ferieoppholdet. Minst 18 Norwegian-flyvninger er kansellert i helgen, ifølge Avinor.
– Baserer seg på overtid
Vatnar hevder at det er ansatt for få piloter i selskapet, og at det er årsaken til problemene i dag. Han sier Norwegian baserer seg for mye på overtidsjobbing fra de øvrige pilotene.
– Vi har statistikk på at det er brukt store mengder overtidsarbeid for å få unnagjort produksjonen de siste to årene. Det er ikke som intensjonen er ved overtidsjobbing, altså å ta høyde for uforutsette situasjoner, sier Vatnar.
Han sier de håper at situasjonen blir ordnet opp i fra ledelsens side.
Konflikt om avtale
Norwegian bekrefter at de har hatt en ordning med kjøp av fridager til overtidsbetaling fra pilotene for å dekke behovene i høysesong, men sier dette har vært drevet på lovlig vis. Denne avtalen utløp i går, 1. juli.
Kommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik sier til NRK at denne avtalen ble sagt opp på verste tidspunkt for dem, midt i høysesongen.
Fagforeningen Parat bekrefter også at det er oppstått uenighet om denne avtalen, men avviser at oppsigelsen er årsaken til de mange sykmeldingene i dag.
– Fram til uenigheten er løst, skal pilotene forholde seg til avtalen slik den har fungert fram til nå, sier leder Hans-Erik Skjæggerud i Parat.
Avviser koordinert aksjon
Årsaken til dagens problemer er ifølge Norwegian høysesong i kombinasjon med personellmangel. De har samtidig fått flere sykmeldinger enn vanlig.
– Virker dette som en koordinert aksjon?
– Jeg har ikke grunnlag for å spekulere, men det er påfallende at det skjer midt i høysesongen, sier Skånvik til NRK.
Skjæggerud i Parat sier han ikke har fått signaler om at det er sammenheng mellom konflikten om overtidsavtalen og dagens problemer.
– Jeg ville tatt avstand fra det dersom det var det. Dette må løses gjennom forhandlinger eller rettssystemet, sier han.