Hopp til innhold

Kunder raser mot DNB: – Nå er jeg lei

– Jeg måtte få hjelp til å betale på bussen, og må låne penger til konfirmasjon, klager DNB-kunde Laila Magnussen. DNB beklager at det har tatt tid å rette feilene.

Laila Magnussen, dnb-kunde

IRRITERT OVER DNB: Laila V.K. Magnussen sier hun har lånt penger av familien for å ordne de siste tingene til konfirmasjon.

Foto: Privat

De siste dagene har DNB opplevd storm fra kunder som opplever å ha blitt belastet dobbelt for betalinger de har gjort med kortene sine. Banken forklarer dette med en teknisk feil som har gjort at den midlertidige reservasjonen for kjøpet ikke er blitt slettet slik den skal.

Det fikk fart på mishagsytringene på DNBs Facebook-side.

«I går kveld var alt i orden, nå er det minus igjen ... Jeg har konfirmasjon på søndag. Dette er for dårlig! I går måtte jeg få hjelp til å betale på bussen, jeg måtte ta imot faktura hos legen (59kr i gebyr) I dag skal jeg skaffe de siste tingene til konfirmanten, og ender opp med å låne penger ... Nå er jeg lei!!!!»

Det skrev Laila V.K. Magnussen. Hun er oppgitt over DNB, og har gitt NRK tillatelse til å bruke det hun har skrevet til banken.

Hun har ikke kredittkort, og har derfor fått hjelp av familien i mellomtiden. Siden hun har fått hjelp fra familien, har hun ikke kontaktet banken.

Kim Eriksen

FIKK PENGENE TILBAKE: Kim Eriksen meldte fra til DNB torsdag, og fikk pengene tilbake på konto.

Foto: Privat

«I går tidlig hadde jeg mange tusen minus på kontoen pga. deres feil. Så, i går kveld var det tydelig fikset og det var godt på pluss igjen. Nå er vi tilbake på minus!» skrev Kim Eriksen torsdag morgen.

Han tok senere kontakt med DNB, og i 15-tiden sa han til NRK at pengene er kommet tilbake på konto.

Mange uttrykker sin frustrasjon:

«Dette er en skandale, her er det mange som sitter og er livredde for dagene som kommer. Mange har ingen buffer,» påpekte en i kommentarfeltet.

DNB beklager overfor kundene

Like før klokken 16.15 opplyste DNB til NTB at alle systemer fungerer normalt.

– Vi har jobbet med saken i hele dag og har i ettermiddag fjernet reservasjonene hos de siste kundene som fortsatt hadde feil saldo på konto, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Nylund i DNB til NTB.

Han beklager at det har tatt banken så lang tid å rette opp i alle transaksjonene som har gått feil.

DNB opplyser at banken skal gjøre en grundig analyse av årsakssammenhengen og sørge for at denne feilen ikke oppstår igjen.

– Det er trygt å bruke kortene nå. Det har det vært hele tiden. Det er ikke sånn at pengene blir borte, men det har vært et problem med at tidligere reserverte beløp ikke blir slettet, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim.

Mens problemene pågikk oppdaget mange at de sto oppført med beløp i nettbanken som var lavere enn de skulle være, og noen har også vært i minus uten at de skulle være det.

Feilen gjaldt transaksjoner som var gjort noen dager tilbake i tid. Banken har ikke oversikt over hvor mange kunder som var rammet eller hvor store beløp det var snakk om totalt.

DNB ble først klar over problemene onsdag.

Finanstilsynet følger opp banken

Finanstilsynet sier til NRK at de har fulgt situasjonen.

«Finanstilsynet har blitt orientert om hendelsen, og bankens arbeid med å utbedre feilen og avhjelpe kundene. Finanstilsynet følger opp at banken setter i verk tiltak for å sørge for at systemene fungerer som de skal. Utover det har vi ingen ytterligere kommentarer,» skriver seksjonssjef Olav Johannessen i Finanstilsynet til NRK.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger