Hopp til innhold

Ingen avgiftsultimatum fra Hareide

STORTINGET (NRK): KrF vil øke drivstoffavgiftene mer enn regjeringen, men sier i samme åndedrag at de kan gå bort fra kravet så lenge klimautslippene går ned på andre måter.

Knut Arild Hareide (t.h) og Hans Olav Syversen presentererte KrF sitt alternative statsbudsjett for

ALTERNATIV: KrF krever hardere klimagrep fra regjeringen. Mandag la Knut Arild Hareide (t.h) og Hans Olav Syversen fram KrFs alternative statsbudsjett for 2017.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Sentrumspartienes kraftige reaksjon regjeringens drivstoffultimatum sørget for at klima og det grønne skatteskiftet står igjen som konfliktsak nummer én før høstens budsjettforhandlinger.

I sitt alternative statsbudsjett går KrF hardt ut og øker miljøavgiftene med fem milliarder kroner mer enn det regjeringen foreslår.

Partiet vil blant annet plusse 20 øre på diesel og 15 øre på bensin utover regjeringens foreslåtte økning på henholdsvis 35 og 15 øre.

Men samtidig som de fire samarbeidspartiene har lovet hverandre en skatte- og avgiftsomlegging som skal gi betydelige utslippskutt i 2017, har KrF ingen «ultimative krav på hvilke virkemidler» som tas i bruk.

– Selv om vi har en liten økning på drivstoffavgiftene utover regjeringens forslag, så er det ikke sånn at vi må ha det på plass så lenge vi ser en nedgang av klimagassutslippene, sier Knut Arild Hareide til NRK.

Vil bruke grønne skatter på velferd

Budsjettavtalen fra i fjor sier også at økte avgifter på CO₂ skal gi en «sektorvis reduksjon av andre skatter og avgifter».

Men det prinsippet går KrF bort fra i sitt alternative budsjett.

Under pressekonferansen sa Hareide at han ikke går med på premisset om at penger staten tar inn på miljøavgifter, automatisk skal gi skattelettelser i den andre enden. Partiet vil bruke inntekter fra økte miljøavgifter også på velferdsgoder.

– Betyr det at KrF ikke vil følge denne delen av avtalen?

Knut Arild Hareide

KJERNESAKER: Barnefamiliene, skole, klima og fattigdomsbekjempelse er KrFs hovedsaker sier Knut Arild Hareide.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

– Vi skal selvfølgelig være med på det prinsippet når vi skal finne fram til en enighet. Men nå legger vi fram vår primærstandpunkt, svarer Hareide.

Ifølge KrF bryter også regjeringens modell for et grønt skatteskifte med budsjettavtalen. De mener tiltakene ikke gir betydelige klimautslipp, og at bilistene kompenseres altfor godt.

– Når regjeringen selv legger fram et budsjett der de ser bort fra enigheten, så kan de ikke forvente at vi skal følge den. Noen har tydeligvis endret spillereglene underveis, sa KrFs finanspolitiske talsperson Hans Olav Syversen under pressekonferansen.

Noen må tape

I sitt alternative budsjett reverserer KrF derfor regjeringens forslag om å senke årsavgiften og bomsatsene.

Men for Frp er det uaktuelt å gå med på økte drivstoffavgiftene uten å sukre pillen for bilistene på andre måter.

Frps Hans Andreas Limi

SMERTEGRENSE: – Venstre må vise litt respekt for at Frp faktisk har beveget seg veldig langt fra sitt primærstandpunkt, og at vi ikke kan gå lenger og er avhengig av at det ligger netto lettelser i den pakken, sier Limi.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

– Det er veldig mye på den grønne siden som er forhandlingsbart, men akkurat i den pakken er det en balanse som er viktig for oss å opprettholde, sier Frps finanspolitiske talsmann Hans Andreas Limi.

Men for at de fire partiene skal bli enige må noen gi seg. KrF sier de ikke kan se for seg å støtte budsjettet uten at også Venstre er med. Dermed koker det ned til hvem som må tape ansikt: klimapartiet Venstre eller bilpartiet Frp.

– Nå har vi ikke begynt å forhandle ennå, så det er for tidlig å spekulere i hva som skjer dersom ikke blir enige, sier Limi.

AKTUELT NÅ