Hopp til innhold

Fikk råd om 34 tvangs­sammenslåinger – svarte med åtte

Dersom politikerne hadde hørt på fylkesmennenes råd, hadde kommunereformen endt med 34 tvangssammenslåinger. Men stortingsflertallet gikk kun inn for åtte.

Samarbeidspartiene med fra venstre André N.

AVTALE: KrF valgte til slutt å ikke bli med på tvangsdelen av kommunereformen, men Venstre, Høyre og Frp ble til slutt enige om åtte tvangssammenslåinger. Onsdag la de fram avtalen. Fra venstre André N. Skjelstad (V), Geir S. Toskedal (KrF), Helge André Njåstad (Frp), Frank J. Jenssen (H) og Kommunal- og moderniseringsminister, Jan Tore Sanner (H).

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Eksperter NRK har snakket med mener tvangsbruken er både feig og tilfeldig.

– Når Stortinget skal bruke sin makt, så skal de tenke likebehandling, og de skal tenke prinsipielt. Her har de ikke gjort noen av delene, sier Geir Vinsand i Nivi analyse.

Mener den røde tråden mangler

Etter at kommunenes frist gikk ut i sommer, ba regjeringen fylkesmennene komme med sine råd.

  • Totalt foreslo de 34 tvangssammenslåinger vedtatt denne våren, der minst 60 kommuner skulle slås sammen mot sin vilje (se faktaboks).

Onsdag denne uken ble det klart hvor mange – eller rettere sagt hvor få – av rådene stortingsflertallet fulgte.

  • I avtalen går Høyre, Frp og Venstre inn for åtte tvangssammenslåinger, der 13 kommuner slås sammen med tvang (se faktaboks).

Kommunalminister Jan Tore Sanner (H) forklarer spriket slik:

– Fylkesmennene har foretatt en god, faglig vurdering, men regjeringen og stortingsflertallet har vært tydelige på at det er frivillighet som er hovedregelen i kommunereformen. Det samarbeidspartiene nå har besluttet, er i tråd med unntaket som Stortinget har nedfelt.

Men Vinsand, som har jobbet tett opp mot kommunesektoren i 30 år, mener Stortingets tvangsvedtak er inkonsekvente. Her er noen eksempler han mener viser at den røde tråden mangler:

  • De tvinger Haram til å slå seg sammen med Stor-Ålesund, men lar Sula og Giske stå alene. – Sula og Giske er enda mer integrert mot Ålesund.
  • Stortingsflertallet mener Haram blokkerer en god regional løsning fordi de ligger mellom Sandøy og resten av kommunene, men godkjenner sammenslåingen av Stavanger, Rennesøy og Finnøy, uten å ta med Randaberg og Sola. – Øykommunene må jo kjøre gjennom Randaberg for å komme til Stavanger. Akkurat som Haram.
  • Stortinget mener Leka og de andre kommunene i Ytre Namdalen ikke klarer seg alene, men går ikke inn for en eneste tvangssammenslåing i Nord-Norge. – Her er det en haug med småkommuner som er i dyp faglig og økonomisk krise, og som ikke er i nærheten av å tilby likeverdige velferdstjenester.

– Hestehandel

På spørsmål om politikerne er feige, svarer Vinsand «ja» uten å nøle.

– Dette viser at man ikke bør drive politisk spill og hestehandel med landets administrative inndeling, sier han.

Torgeir Dahl og Geir Vinsand

LANDET RUNDT: Vinsand jobber med ulike interkommunale samarbeid, og vet at mange kommuner må samarbeide for å løse lovpålagte oppgaver (arkivbilde).

Foto: Trond Vestre / NRK

Ifølge Vinsand virker sammenslåingene Stortinget trumfer gjennom så tilfeldige at man blir fristet til å tro at det ligger en bevisst strategi bak.

– Det har valgt kommunekonstellasjoner som ikke gir en helhetlig langsiktig løsning. På sikt kan man ikke leve med det, og nye sammenslåinger vil tvinge seg fram.

Også NTNU-professor Jørn Rattsø mener reformen vil gi flere sammenslåinger over tid.

Jørn Rattsø på kontoret sitt

MANGLER ANALYSER: – Reformen har hatt for svake nasjonale føringer og derfor har lokale prosesser tatt forskjellige veier. Det er ikke gitt gode nok analyser av konsekvensene av å fortsette som før, sier Rattsø (arkivbilde).

Foto: Kallestad, Gorm / NTB Scanpix

– I noen deler av landet har distriktskommunene satset på forsvar av det bestående, men i andre deler har de vært med på å bygge nye regionkommuner. Det er overraskende at utkant preget av forgubbing, uføretrygd, statlige overføringer og tynt arbeidsmarked tør å satse på å forbli små, sier professoren i samfunnsøkonomi.

Overrasket er også fylkesmannen i Troms.

Ingen av de tre tvangssammenslåingene han gikk inn for, ble tatt til følge av stortingsflertallet.

– Vi hadde faktisk trodd at flere av våre forslag som lå i den faglige tilrådningen skulle bli fulgt. Det må vi innrømme. Men vi tar det selvsagt til etterretning, sier Bård M. Pedersen.

– Eksistensielle utfordringer

Fylkesmannen foreslo blant annet at Torsken og Berg skulle slå seg sammen med de to andre kommunene på Senja, Lenvik og Tranøy. Men selv etter en ny runde med forhandlinger, sa kommunestyret i Torsken denne uken atter nei til en storkommune på øya.

– De har vært på Robek-lista siden Robek begynte. De har eksistensielle utfordringer. Men folket vil ikke, og kommunestyret vil ikke gjøre vedtak på kollisjonskurs med folkeviljen, sier Pedersen.

Etter det NRK forstår vurderte stortingsflertallet Høyre, Frp og Venstre å tvinge de fire kommunene på Senja sammen. Men det ble det ikke noe av.

Torsken-ordfører Fred Ove Flakstad (Ap) er lettet.

– Vi har ikke sansen for tvang. Det er vanskelig å spå framtida, men nå er det riktig for oss å stå alene. Det er også et demokratisk spørsmål. Hos oss stemte over 75 prosent nei til sammenslåing, sier han.

Han er ikke alene. Det store flertallet av ordførere som fryktet tvang kunne puste lettet ut da stortingsflertallet la fram sin avtale.

Laster innhold, vennligst vent..

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger