Hopp til innhold

Enorm interesse for presidentvalget i Norge

Seertall og mobiltrafikk gikk i været da amerikanerne valgte ny president i natt.

NRKs valgsending

STOR INTERESSE: Nesten 300.000 i snitt fulgte NRKs valgsending gjennom natten.

Mange møtte nok smaløyde på jobb og skole i dag etter å ha holdt seg våkne gjennom natta for å følge den nervepirrende innspurten i presidentvalget i USA.

Seertallene for NRKs valgsending viser at i snitt 300.0000 seere fulgte med minutt for minutt mellom 21.30 i går kveld og fram til 03.00 i natt. Det ga NRK en markedsandel på 41 prosent. 1,5 millioner seere var innom i samme tidsrom.

Tallene for tv-tittingen fra 03.00 og utover er foreløpig ikke klar, men rett før kl. 03.00 var det fortsatt nesten 100 000 som satt oppe og så på NRK1.

Det er nesten tre ganger så mange som på samme klokkeslett da Obama ble valgets vinner i 2008.

– Vel verdt innsatsen

– Det har vært et veldig spesielt valg som har engasjert nordmenn i mye større grad enn tidligere. Man har oppfattet at dette er et viktig valg – også for Norge. Det er grunnen til at vi har satset så stort, sier publiseringsredaktør i NRK Nyheter Stein Bjøntegård.

NRK har brukt over én million kroner ekstra utover vanlige utgifter på valgdekningen. Bjøntegård mener det er vel anvendte penger når man ser på interessen.

– Vi har fått veldig god uttelling, både på nett og tv. Tv-sendingen ble veldig bra og jeg er også spesielt godt fornøyd med nett-tallene, sier Bjøntegård.

Over 600.000 nordmenn var innom forsiden til NRK.no i tidsrommet mellom midnatt og 11.00 i formiddag.

– I tillegg til gode seertall på TV ser vi at mange også velger å se direkte TV på mobilen, sier fungerende nettsjef, Nicolai Flesjø.

Også NRKs sendinger på radio opplevde en kraftig økning.

Nyhetsmorgen på Alltid Nyheter og P2 hadde nesten dobbelt så mange lyttere som vanlig onsdag.

Til vanlig er rundt 240.000 innom sendingen, mens tallene for onsdagen var 399.000.

Rekord for TV 2

Hos konkurrenten i TV 2 Nyhetskanalen satte de ny rekord i seertall med gårsdagens valg.

Kanalen hadde en markedsandel på 9,5 prosent i løpet av tirsdagen, og ifølge en pressemelding var 866.000 seere innom kanalen og så i snitt 71 minutter hver.

Det er ifølge kanalen den høyeste seertiden som er målt på Nyhetskanalen noensinne.

– Tallene viser hvilken enorm interesse presidentvalget har. Vi har jobbet på spreng i et døgn nå, med å rapportere, kommentere og analysere, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2.

Mye mobilbruk

Også mobiloperatørene sitter på tall som viser hvor enorm interessen for utfallet av valget var.

Hos Telenor registrerte de en dobling i datatrafikken imellom 04 og 05 i morges, når mobilbruken vanligvis er på sitt laveste.

– Mønsteret er helt likt hver natt. Nettets dødtid er mellom 03.30 og 04.30. Men i natt så vi at datatrafikken startet tidligere og skjøt mye brattere i været enn den pleier, sier informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor til NRK.

– Folk har åpenbart kastet seg rundt etter mobilen når de har våknet, sier Sandstø.

Telenor har tidligere registrert lignende hopp i trafikken under store sportsarrangementer på nattetid, men det er første gang de har målt trafikken i forbindelse med en politisk begivenhet.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger