Hopp til innhold

DNB sier opp 600 ansatte

DNB har besluttet å legge ned 59 av sine kontorer i Norge og sier opp 600 ansatte.

DNB Barcode

LEGGER NED KONTORER: DNB sier opp 600 ansatte i sammenheng med at de legger ned 59 kontorer over hele landet. Dette bildet er fra DNBs hovedkontor i Bjørvika i Oslo.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Trond Bentestuen

TRIST DAG FOR MANGE: Trond Bentestuen sier dette er en tøff og trist dag for mange ansatte i DNB.

Foto: NRK

– I DNB må vi endre oss i takt med at kundene endrer sine bankvaner, sier Trond Bentestuen, konserndirektør for personmarkedet i DNB, til NRK.

Han forteller at kundene i større grad bruker chat på nettet, telefon og andre digitale kanaler når de tar kontakt med banken.

59 av DNBs 116 kontorer vil bli nedlagt. Dette betyr at 600 av de 1500 ansatte ved kontorene, vil bli sagt opp. Nedleggelsene vil skje før sommeren.

– At kundenes vaner har forandret seg, nødvendig gjør en omstrukturering av vårt kontornettverk, sier Bentestuen.

Det var Dagens Næringsliv som omtalte saken først.

– Det er allerede nedbemannet 200 ansatte ved naturlig avgang i høst. I tillegg er det nedbemannet 70 personer ved DNBs hovedkontor i Bjørvika, sier Bentestuen til DN.

Går hardest utover Nord-Norge

– Om du hadde spurt meg for to år tilbake, hadde det vært vanskelig å forutse at kundevanene skulle endre seg så rakst. Men det siste året har vi jobbet mye med dette, forteller Bentestuen til NRK.

I går ble det kjent at Sparebank Vest kutter 100 årsverk av samme grunn.

Bentestuen forteller at det er kunder i Nord-Norge nedleggelsene vil gå hardest utover:

– Vi har hatt mange kontorer i Nord-Norge, så disse områdene vil nok merke det mest, sier Bentestuen.

Han kan enda ikke si så mye om hvem som vil bli sagt opp. Noen ansatte ved lokalkontorene kan også bli omplassert innad i DNB.

– Vi vil tilby løsninger basert på frivillighet. Det er også et stort arbeidsmarked innad i DNB, så vi ønsker å løse dette på en så god måte som mulig. Det er også snakk om flere naturlige avganger, sier Bentestuen.

Mobilen tar over for lokalkontorene

– I dag er vårt største bankkontor mobiltelefonen. Vi hadde over 15 millioner besøk på mobilbanken vår bare i desember, så dette er en dramatisk endring fra bare ett år tilbake, sier Bentestuen.

Han mener DNB må tilpasse seg hvordan kundene selv ønsker å bli betjent.

I en pressemelding lister DNB opp hvordan kundenes digitale vaner har forandret seg de siste to årene:

  • 85 prosent av norske bankkunder bruker ikke lenger bankkontoret i hverdagen.
  • Ni av ti nordmenn dekker sine bankbehov på nett – og stadig flere via mobil eller nettbrett.
  • DNB hadde i 2015 hele 156 millioner besøk i mobilbanken og 91 millioner besøk i nettbanken.
  • Manuelle tjenester i kontorene er redusert med 82 prosent på to år.
  • Av alle DNBs kunder som opprettet spareavtaler i fjor, gjorde fire av fem det på nett.
  • Betalingsappen Vipps blir nå brukt av over én million nordmenn og har endret måten vi gjør opp med hverandre på.
  • Også bedriftskundene bruker banken annerledes enn før. Ni av ti kundeforhold for bedrifter etableres nå digitalt.

Bentestuen tror ikke nedleggelsene kommer som en overraskelse på de ansatte.

– Men for mange ansatte i DNB er dette en tøff og trist dag. Det er ikke dyktige medarbeidere som medfører disse endringene, det er kundenes vaner, sier Bentestuen.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger