Hopp til innhold

Disse bilene rammes av de nye avgiftene

– Siste ord er nok ikke sagt om akkurat dette her. Det lukter veldig av kamp, sier redaktør i Bilforlaget Per-Morten Merg.

Volvo XC90 T8 plug-in hybrid

RAMMES: Volvo XC90 T8 hybrid er en av bilmodellene som rammes av endringene i avgifter for ladbare hybridbiler.

Foto: Geoff Robins / AFP

Per-Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget, sier til NRK, at han tror at folk fortsatt husker veldig godt hva som skjedde med dieselbilene.

– Først ble man oppfordret og kraftig stimulert til å kjøpe det, og nå får man også straff om man har gjort valget man har blitt anbefalt, sier han.

Det er elbiler, hybridbiler og ladbare hybridbiler som blir rammet av endringene i bilavgifter presentert i statsbudsjettet.

Øvrige biler, som diesel- og bensinbiler blir ikke påvirket av noen av endringene som er foreslått. Der er det bare en marginal justering etter konsumprisindeksen på 1,6 prosent på avgiftene.

– Siste ord er nok ikke sagt om akkurat dette her. Det lukter veldig av kamp, sier Merg.

Se effektene for konkrete bilmodeller nederst i saken.

Dette betyr statsbudsjettet for deg

– Lyn fra klar himmel

Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget

BIL-EKSPERT: Forlagsdirektør i Bilforlaget er overrasket over hvordan statsbudsjettet 2018 har rammet elbileiere.

Han forteller at det som har skjedd i praksis er at regjeringen innfører avgifter på elbiler, og at elbilen nå teknisk sett blir behandlet på lik linje med andre biler.

I statsbudsjettet blir fritaket for engangsavgift for elbiler fjernet, og det blir innført samme vektfradrag som for ladbare hybridbiler. I tillegg har elbil blitt mindre gunstige som firmabil fordi regjeringen foreslår å avvikle den spesielle fordelen med elbil i firmabilbeskatningen.

– På grunn av at elbilene har null CO₂-utslipp, så får de et kraftig fradrag i de avgiftene som beregnes, sånn at de aller fleste av dem i praksis kommer ned på null, sier han.

Unntaket er enkelte Tesla-modeller som veier over 2 tonn, som får engangsavgift.

Tesla Model X

BLIR DYRERE: Tesla Model X blir nesten 100.000 kroner dyrere.

Foto: Jason Reed / Reuters

– Isolert sett bør det ikke bli noen festbrems for elbilsalget. Men det man frykter, og der bransjen roper varsko, er at ved å gjøre dette har man skaffet seg et instrument som veldig fort kan justeres og brått omfatte langt flere biler.

Regjeringen bryter også klimaforliket, som det er bred enighet om i Stortinget. Der står det at man ikke skal avgiftsbelegge elbiler i Norge til og med 2019.

– Sånn sett kom dette som lyn fra klar himmel for bransjen, og sikkert også for dem som har bestilt denne typen biler, sier Merg.

Hybrid-endringer

Regjeringen har i budsjettet også likestilt elbiler med ladbare hybridbiler.

Frem til nå har avgiften på en ladbar hybrid blitt redusert med 26 prosent av bilens vekt før det blir beregnet avgifter. Det har gjort at avgiftene på en ladbar hybrid har vært veldig gunstige.

2016 Toyota RAV4 Hybrid

RAMMES: På en ikke-ladbar hybrid som denne Toyota Rav 4 hybrid vil avgiftene gå opp fra 1. juli neste år med 22 000 kroner.

Foto: Mark Lennihan / AP

Nå senkes satsen i fradraget til 23 prosent, og regjeringen innfører noe nytt i beregningen av avgift på denne typen biler – nemlig den elektriske rekkevidden, som må være over 50 kilometer for ikke å rammes av avgiften.

– Det er helt nytt, og slår ganske kraftig ut, forklarer Merg.

Avgiftsfordelene ved ikke-ladbare hybridbiler blir også fjernet. Vektfradraget for denne typen biler blir borte, noe som gjør disse bilene avgiftsmessig likestilt med tradisjonelle bensin- og dieselbiler. Dette rammer mange Toyota-modeller.

– Nødvendig

De nye avgiftene omtaler finanspolitisk talsmann i Høyre Nikolai Astrup som nødvendige.

astrup

PÅ TIDE: – Det var på tide å legge avgift på tunge elbiler, sier finanspolitisk talsmann i Høyre, Nikolai Astrup.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Det er fortsatt veldig lønnsomt å ha elbil, og det skal det fortsatt være. Men så er det sånn at vi på ett eller annet tidspunkt må ha noen avgifter på disse bilene. Selv om det relativt sett på være sånn at det lønner seg å kjøpe det, sier Astrup.

Han sier at biler som for eksempel Tesla befinner seg i en prisklasse, der en avgift som dette er til å leve med. De tunge Teslaene sliter også på veiene.

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i Norsk Automobil Forbund (NAF) hevder at regjeringens nye forslag er avtalebrudd.

Hun mener at det mest alvorlige ved de nye avgiftene er at de går rett hjem hos folk, og at selv om de ikke skulle få dette gjennom – så sender regjeringen et negativt signal, sier hun til NRK.

Biler som blir rammet

Merg og redaksjonen i bransjenettstedet Bilnytt.no sitter nå og regner ut hvilke konsekvenser de nye avgiftene i statsbudsjettet vil ha for eiere og kjøpere av forskjellige bilmodeller.

TESLA: De nye avgiftene rammer tunge elbiler som Tesla Model X og Model S, og ladbare hybridbiler med elektrisk rekkevidde under 50 kilometer. Model X får kan få opptil 96.000 kroner i økt avgift, mens Model S får opptil 35.000 kroner i økt påslag.

AUDI OG JAGUAR: Regjeringens nye avgift kan også ramme nye modeller fra Audi og Jaguar, skriver VG. Q7 hybrid får 19.424 kroner i økte utgifter.

VOLVO: En annen av bilene som vil bli rammet hardt er Volvo XC90 sin ladbare hybrid-SUV. Den vil gå opp 42 000 kroner fra 1. juli neste år, forklarer Merg. Også XC60 vil gå opp med rundt 15.000 kroner.

Han forklarer at det er flere biler av denne typen som vil få flere titusen i påslag fordi bilene er store og rekkevidden ikke er all verden.

BMW: SUV-en X5 xDrive40e iPerformance får 17.839 kroner i påslag. 7-serie 740Le får 14.000 i økt avgift.

LEXUS: Lexus og Toyota sine biler med ordinær hybridteknologi får et påslag. Lexus sin LS-modell får rundt 40.000 kroner i avgiftsøkning, mens RX-modellene får rundt 29.000 kroner, skriver DinSide.

Mitsubishi Outlander

RAMMES IKKE: Den ladbare versjonen av Mitsubishi Outlander rammes ikke fordi bilen har en elektrisk rekkevidde på i overkant av 50.000 kilometer.

Foto: Mark Lennihan / AP

MERCEDES: Mercedes GLC, også en populær ladbar bil, med en rekkevidde på 34 kilometer, får en kraftig økning. Avgiften på S-klasse s450 formatic øker med i overkant av 28.716 kroner, GLE 500e plugin og G-klasse AMG får økte avgifter på i overkant av 19.000 kroner.

PORSCHE: Turbomodellen av hybridversjonen av Panamera får et påslag på 19.509 kroner. På andre hybrid-Panameraer er det litt lavere avgifter.

MITSUBISHI OG VOLKSWAGEN: Bestselgere som hybridversjonene av Mitsubishi Outlander og Volkswagen Passat rammes ikke, da de har større elektrisk rekkevidde enn 50 kilometer.

FORD: Avgiftsendringene rammer Ford Mondeo 2,0 iVTC Hybrid, og gjør bilen nesten 17.000 kroner dyrere.

TOYOTA: Toyota rammes kraftig av de nye avgiftene. Hele ni av ti Toyotaer som selges i dag er konvensjonelle hybridbiler. På en bil som Toyota RAV4 vil avgiftene gå opp fra 1. juli neste år med rundt 22 000 kroner, sier Merg. Prius vil få et påslag på rundt 16.000 kroner.

– Dette vrir nok konkurransebildet langt mer enn det Toyota skulle ønske, sier Merg.

Antallet elbiler og ladbare hybrider i Norge er mer enn seksdoblet under Solberg-regjeringen, noe som har ført til en reduksjon i statens inntekter grunnet avgiftsfordelene på disse bilene.

De andre insentivene for elbiler, som gratis bompassering, blir videreført.

Flere priser og bilmodeller finner du her (lenke til BilNorge.no).

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger