– I verste fall så kan man få en situasjon hvor syv av ti fly fra SAS står på bakken. Det kan berøre cirka 80.000 passasjerer, sier informasjonsjef Knut- Morten Johansen i SAS til NRK.
SAS har gitt passasjerer mulighet til å booke om sine planlagte flyreiser til helgen selv om de har en billett med begrensning.
Johansen sier det er vanskelig å si hvilke avganger som kan bli rammet.
– SAS har nesten 800 avganger om dagen. Noen ruter opereres av SAS sine partnere, men det er kun piloter organisert i fire pilotforeningene i Skandinavia som sitter i mekling og forhandler rundt en kollektiv avtale, sier han.
Les også: Leverer knallsterkt resultat
Vil ha lønnskompensasjon
Onsdag møttes partene i Norge hos Riksmekleren.
Totalt 1.500 piloter i Sverige, Danmark og Norge kan bli tatt ut i streik fredag dersom partene ikke kommer til enighet før midnatt torsdag.
I Norge vil da 550 piloter bli tatt ut i streik.
I Danmark begynte forhandlingene på mandag, mens de startet tirsdag i Sverige. Pilotene som er samlet under SAS Pilot Group, er i Norge organisert gjennom LO-foreningen Norsk Flygerforbund og pilotene i Parat.
– Det er mange elementer som er på bordet. Videreføring av de to avtalene som er sagt opp av SAS, er viktig for våre medlemmer. Økt forutsigbarhet i hverdagen. Lønnskompensasjon tilsvarende bransjestandard er også oppe til diskusjon, sier nestleder Nils Åge Lio i Pilotforeningen i Parat.
Les også: Dyrere å fly i Norge enn utenlands
Ønsker forutsigbarhet
Ifølge Lio blir pilotenes program gitt ut måneden før den 15.
– SAS disponerer pilotene 24 timer i døgnet frem til publisert program, med unntak av 3 dager som kan låses dersom ledig frikapasitet. Dette gjelder for 60 prosent av pilotene, sier Lio.
I tillegg har SAS sagt opp to avtaler med pilotene som omhandler forutsigbarhet og annsennitet, samt en rollefordelingsavtale. Disse ønsker pilotene å beholde.
Lio er imidlertid positiv til at det er en mulighet for at partene kan komme frem til en løsning før fredag.
– Det er det alltid, og det håper vi selvfølgelig på.