Derfor er ikke milliardkontraktene for kjøp av F-35 valutasikret. Med høy dollarkurs kan det bli dyrt.
I løpet av de siste tre årene har dollaren styrket seg kraftig. Mens én dollar kostet 5,82 kroner i 2012, må du onsdag ut med 8,95 kroner - en differanse på tre kroner. Forsvarsdepartementet har lagt til grunn en gjennomsnittlig dollarkurs på 6,47 kroner for innkjøp av F-35.
– Selvassurandørprinsippet innebærer blant annet at staten selv påtar seg valutarisiko. Over tid vil dette være lønnsomt for staten som helhet, skriver Forsvarsdepartementet i en redegjørelse til NRK.
- Les også:
– Vil kunne håndtere utgifter
Kursutviklingen følges nå nøye.
Selv om forsvarssektoren er spesielt utsatt for valutasvingninger har staten likevel konkludert med at det ikke lønner seg å forsikre seg mot dette, skriver Forsvarsdepartementet.
Dette er i tråd med Finansdepartementets Økonomireglement.
- Samlet er staten i en finansiell situasjon som gjør at den vil kunne håndtere utgifter i forbindelse med særlig høye valutakurser. Forsvarsdepartementet har derfor ikke forsikret seg mot en høy dollarkurs i sine anskaffelser, skriver Forsvarsdepartementet.
- Les også:
SAS har kjøpt valutasikring
I SAS kan det gå mellom fire til åtte år fra signering til leveranse av nye fly.
– Alt bruker å skje i dollar. SAS sikrer normalt en stor del av investeringen gjennom en valutasikring som låses når kontrakten inngås, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.
Denne våren mottar SAS de to neste store Airbus 330-Enhanced flyene.
– Her er det allerede signert en sale-/leaseback-avtale, hvilket reduserer umiddelbar valutarisiko. Den gjenstående delen i Airbus A320 neo-ordren ble sikret ved kontraktsinngåelse. Det gjør at vi ikke påvirkes negativt av den styrkede dollaren.
- Les også:
Norwegian betaler i ulik valuta
Norwegian har 60 prosent av sine inntekter og utgifter i andre valutaer enn norske kroner, og er derfor ikke like sårbar for svingninger i dollarkursen.
– Å investere i nye fly i den størrelsesorden Norwegian har gjort, med en bestilling på over 250 fly som skal leveres de neste årene, er naturligvis en del av en større strategisk prosess som foregår over tid. Når det gjelder spørsmålet om den svake norske krona, er Norwegian et internasjonalt flyselskap med inntekter og kostnader i en rekke valutaer, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.
- Les også:
– Vil kunne jevne seg ut
Valutaanalytiker Ole Håkon Eek Nilsen i Nordea sier investeringer inngått i fremmed valuta kan være veldig sårbart og risikabelt.
– Til tross for at dollarkursen i det siste har vært svært høy, vil senere variasjoner fortsatt kunne jevne dette ut, mener Forsvarsdepartementet.