Bare et fåtall av Luftforsvarets 57 F-16-fly er i dag operative, påpeker forsvarsanalytiker John Berg.
– I praksis har vi vel bare ca. 15 fly som er full ut operative, selv om mange flere kan gå på vingene i en akutt krisesituasjon, sier Berg til NTB.
Flere av flyene er i dag «låst» til pålagt NATO-beredskap i nord og kan derfor ikke avsees til krigsinnsats i Syria, påpeker han.
– Vi må i så fall anstrenge oss for å finne fly som er i såpass stand at de med en begrenset sjekk kan sendes ut, samtidig som vi beholder nok fly her hjemme. Dette vil bli utfordrende og kreve mye overtid på teknisk side, sier Berg.
- Les også:
- Les også:
Nærmer seg grensen
De norske F-16-flyene nærmer seg også det maksimale antallet flytimer de tåler, samtidig som det vil ta flere år før de nye F-35 flyene er på plass, påpeker han.
– Det blir derfor et regnestykke. Tar man ut 100 timer på et fly i forbindelse med en slik operasjon, så tilsvarer det et halvt års bruk i Norge, sier Berg.
De seks norske flyene som deltok bombingen av Libya i 2011, var på vingene i over 3.100 timer i løpet av fire måneder. Det tilsvarte omtrent ett års drift av i alt 15 fly i Norge.
Kommenterer ikke antall
Luftforsvaret vil ikke si hvor mange av F-16-flyene som i dag er operative, eller hvor mange fly man eventuelt kan bidra med i Syria.
– Vi ønsker av operative og sikkerhetsmessige hensyn ikke å kommentere antall, sier major Stian Roen, som er kommunikasjonssjef i Luftforsvaret.
Han bekrefter at det til enhver tid står to F-16-fly i såkalt QRA-beredskap i Bodø, men vil ikke si hvor mange fly som trengs for å opprettholde beredskapen i nord.
Strukturelle utfordringer
– Vi har et lite og aldrende kampflyvåpen, noe som gjør at vi har strukturelle utfordringer, sier Roen.
– Vi er nå i en periode hvor F-16 systemet skal begynne å fases ut, mens F-35 er på vei til å fases inn. Når man skal skifte fra et gammelt til et nytt system, så vil det alltid være en overgangsfase, og den er vi i startgropen på nå, sier han.
Roen medgir at Syria vil være et krevende scenario for norske kampfly.
– Dette er noe vi må ta stilling til hvis henvendelsen kommer, sier Roen.
Kostbar operasjon
Dersom Norge sender kampfly til Syria, må det også sendes et betydelig antall teknisk personell til basen de skal operere fra.
På Malta, som var base for de seks flyene som deltok i angrepene i Libya, var det et mannskap på rundt 120 personer.
Daværende forsvarsminister Grete Faremo (Ap) anslo på forhånd at Libya-operasjonen ville koste 70 millioner kroner, men den endelige regningen ble trolig sju ganger så stor.