Det er som om Tiedemand og Gudes «Brudeferd i Hardanger» har blitt skjendet med de planlagte høyspentrmastene i Hardanger. Et lokalt opprør har vokst til noe som likner en nasjonal protest som har tvunget regjeringen til å tenke seg om en gang til.
Kunsthistoriker Tommy Sørbø trekker frem at bildet slett ikke er så norsk som nordmenn tror.
Les også:
Tommy Sørbø.
Foto: NRK– Bildet «Brudeferd i Hardanger» kom jo rundt 1850. De har kalt bildet «Brudeferd i Hardanger», men det er jo ikke fra Hardanger.
– Lokale entusiaster har forsøkt å finne ut at det må være vår bygd, at det må være Hardangerfjorden. Men det er ingen som har klart å finne ut hvor «Brudeferden i Hardanger» er malt.
– Bildet er malt vinterstid i Tyskland. Sommermotiv fra Norge som disse gutta har lagd noen skisser, tegninger og studier av. Så har de samlet det sammen som et stort puslespill og laget et slags drømmelandskap som de har kalt «Brudeferd i Hardanger».
– Det er heller ikke Kari og Ola Nordmann som sitter ute i båten. Det er tyske modeller som de har hatt til disposisjon.
Hør Tommy Sørbø og Tomm Kristiansen snakke om estetikken rundt monstermastene og «Brudeferd i Hardanger».