22. desember. 29 passasjerer gikk om bord i Widerøes rute WF834 fra Bodø til Svolvær.
Like etter klokka 18.00 letta flyet Bodø lufthavn.
I tillegg til de 29 passasjerene var det en besetning på tre.
Under innflyvning til Svolvær lufthavn gikk det galt.
– Høydemåleren ble ikke innstilt slik prosedyren tilsier før innflyging, opplyser Widerøe.
Det førte til at flyet var rundt 700 fot lavere enn hva pilotene trodde.
Først da alarmen fra flyets eget terrengvarslingssystem slo inn, ble pilotene klar over feilen.
– Vi anser hendelsen som alvorlig.
Det sier Catharina Solli. Hun er kommunikasjonssjef i Widerøe.
Hun opplyser at selskapet har evaluert hendelsen og fått på plass nye prosedyrer for å hindre at noe lignende skal kunne skje i framtiden.
– Hendelsen ble umiddelbart rapportert til Luftfartstilsynet og vi informerte Havarikommisjonen, sier hun.
Alvorlig luftfartshendelse
Havarikommisjonen har nå startet sin egen undersøkelse av hendelsen. De klassifiserer det som en alvorlig luftfartshendelse.
– Det vi regner som alvorlig luftfartshendelse er hvis siste barriere før en ulykke, er personen som sitter bak spakene. Da skal det veldig lite til før det kan utvikle seg til en ulykke. Da er det per definisjon for oss en alvorlig hendelse, sier Kåre Halvorsen.
Han er avdelingsdirektør i Statens havarikommisjon.
Verken selskapet eller havarikommisjonen ønsker å si noe om hvor lavt flyet var da flyets eget varslingssystem ba pilotene ta grep for å unngå en ulykke.
Tall fra Flightradar24 viser at flyet på det laveste punktet befant seg på 425 fots høyde under innflyvningen, før flyet plutselig begynte å stige hurtig.
Det tilsvarer rundt 130 meter over havet. Det er viktig å påpeke at det er noe usikkerhet knyttet til tallene fra nettstedet.
– Jeg ønsker ikke å si noe om hvor lavt de var, men det var ingen umiddelbar fare for at flyet havnet i havet, sier Halvorsen.
Flyet returnerte til Bodø etter hendelsen.
I gang med undersøkelser
Havarikommisjonen er nå i gang med sine undersøkelser.
– Vi har fått data fra flyets ferdsskriver. Så skal vi høre på opptakene fra cockpit. Det vil vi gjøre i nær framtid. I tillegg vil vi fly turen i simulator, sier Halvorsen.
– Hva er målet?
– Målet med undersøkelsen er å lære av hendelsen for å unngå at dette skjer igjen, sier han.
Allerede brukes hendelsen i opplæringen av piloter i Widerøe. Selskapet har hatt en egen gjennomgang av hendelsen.
– Vi har i etterkant tatt denne konkrete hendelsen i bruk i opplæringssammenheng, både for nye- og erfarne ansatte på deres årlig trening, sier Solli.
I etterkant har Widerøe også sendt SMS til samtlige passasjerer med en kort forklaring om hendelsen.
– De fikk også et tilbud om å ta direkte telefonkontakt med oss om de skulle ha spørsmål eller bekymringer rettet til hendelsen.
Solli forteller at to av de 29 passasjerene valgte å benytte seg av denne muligheten.
– Begge passasjerene virket fornøyde med samtalen med vår kollega i operativ avdeling og oppfølgingen de fikk, sier Solli.