Helgelandskysten. En over 200 kilometer lang skjærgård, som strekker seg fra Nord-Trøndelag i sør til Salten i nord.
Med attraksjoner som Svartisen, Torghatten, Træna og Syv Søstre har det blitt stadig mer populært å kjøre veien som kalles Nasjonal turistvei Helgelandskysten.
Både i Nordland og Møre og Romsdal, de to klart største fergefylkene i landet, økte billettprisene kraftig 1. januar 2020.
Tidligere denne uka ble det omstridte prishoppet i Nordland satt ned til fjorårets nivå igjen.
Men det gjelder ikke for sommertrafikken. Her har fylkesrådet i Nordland skrudd opp prisene 20 prosent på fergene i juni, juli og august sammenlignet med 2019.
Kartet viser de seks fergestrekningene langs Helgelandskysten.
Det vil svi for sommerturistene som må over seks fergestrekninger.
Å kjøre alle fergestrekningene i en bobil med en passasjer vil nå koste om lag 3300 kroner. Cirka 600 kroner mer enn i 2019. En tilsvarende tur i personbil vil koste cirka 1800 kroner.
Prisene gjelder dersom alle strekningene får en 20 prosents økning.
Turistnæringen frykter mange turister ikke lenger vil ha råd til å besøke Helgelandskysten i sommer.
– Å ta en fergetur i Nordland blir en luksusferie, sier Ivar Laukholm.
Han driver kafé med ti årsverk på motorferga «Lysingen» som trafikkerer sambandet Vennesund-Holm langs fylkesvei 17.
– Jeg tror noen vil velge å avstå fra å kjøre Helgelandskysten og Kystriskveien når det blir såpass kostbart, sier Ivar Laukholm.
Foto: PrivatDet er ikke bare turistene han frykter å miste. Blir det for dyrt vil lokalbefolkningen reise mindre og yrkessjåførene velger andre veistrekninger.
– Vi kan miste arbeidsplassen vår. Økt fergepris og endrerede rammebetingelser ødelegger for mange næringer. Hvis turistene setter seg ned og regner på pris før de bestemmer seg, kan de bli skremt.
– Biter seg selv i halen
Torghatten er et populært hotspot på Helgelandskysten.
Foto: Jan Helge Gjersvoll IversenReiselivssjef Torbjørn Tråslett i Visit Helgeland kaller prishoppet uheldig.
– De siste årene har vi sett en enormt positiv utvikling i reiselivet på Helgeland. Derfor er det svært uheldig å foreslå en sånn løsning. Dette er det samme som å sette på bremsene på den videre utviklinga.
Han synes det er et paradoks at den samme fylkeskommunen har brukt masse penger på å markedsføre nettopp Helgeland.
– De biter seg selv i halen, sier Tråslett.
– Store kostnader med sommerferger
Å kjøre alle fergestrekningene på Kystriksveien i en bobil med en passasjer vil nå koste om lag 3300 kroner.
Foto: Olav BreenNestleder i fylkesrådet Svein Eggesvik (Sp) sier han forstår at reiselivet er bekymret.
– Reiselivet kan oppleve en nedgang, men vi tror at næringen kan tåle det.
Han forklarer prisøkningen med at fylkeskommunen har store kostnader med å avvikle sommertrafikken. Fylket må sette inn fem ekstra ferger, som koster fylkeskommunen 40 millioner kroner i ekstra utgifter.
Fylket skal ta en gjennomgang med regionene og næringen for å finne de beste løsningene for framtiden.
– Vi prøver dette året, og så ta en evaluering. Men det koster å ha turistene her. Spørmålet blir hvor mye fylkeskommunen ta av den regninga. Vi har prøvd å strekke oss langt.
Træna, en av mange perler langs Kystriksveien.
Foto: Olav Breen/ KystriksveienMERK: Denne saken hadde opprinnelig et priseksempel på hvor dyrt det vil bli å kjøre kystriksveien, men eksempelet tok utgangspunkt i prisstigningen som fylket opprinnelig foreslo og gir derfor ikke et riktig bilde av hvor dyrt det blir etter at fylket tok prisene ned. Saken er oppdatert med nye tall.