Hopp til innhold

Skrur opp billettpriser på populær turistvei: – Å ta en fergetur i Nordland blir luksusferie

Fylket skrur fergeprisene opp til sommeren, langs den populære Helgelandskysten. – Turistene vil bli skremt, sier kafeeier.

Her er utsikten fra Dønnesfjellet nordover mot de sørligste delene av Lofoten

Med attraksjoner som Svartisen, Torghatten og Syv Søstre, har det blitt stadig mer populært å kjøre veien som kalles Nasjonal turistvei Helgelandskysten. Her utsikten fra Dønnesfjellet.

Foto: Steinar Skaar / Statens vegvesen

Helgelandskysten. En over 200 kilometer lang skjærgård, som strekker seg fra Nord-Trøndelag i sør til Salten i nord.

Med attraksjoner som Svartisen, Torghatten, Træna og Syv Søstre har det blitt stadig mer populært å kjøre veien som kalles Nasjonal turistvei Helgelandskysten.

Både i Nordland og Møre og Romsdal, de to klart største fergefylkene i landet, økte billettprisene kraftig 1. januar 2020.

Tidligere denne uka ble det omstridte prishoppet i Nordland satt ned til fjorårets nivå igjen.

Men det gjelder ikke for sommertrafikken. Her har fylkesrådet i Nordland skrudd opp prisene 20 prosent på fergene i juni, juli og august sammenlignet med 2019.

Avstandstabell

Kartet viser de seks fergestrekningene langs Helgelandskysten.

Det vil svi for sommerturistene som må over seks fergestrekninger.

Å kjøre alle fergestrekningene i en bobil med en passasjer vil nå koste om lag 3300 kroner. Cirka 600 kroner mer enn i 2019. En tilsvarende tur i personbil vil koste cirka 1800 kroner.

Prisene gjelder dersom alle strekningene får en 20 prosents økning.

Turistnæringen frykter mange turister ikke lenger vil ha råd til å besøke Helgelandskysten i sommer.

– Å ta en fergetur i Nordland blir en luksusferie, sier Ivar Laukholm.

Han driver kafé med ti årsverk på motorferga «Lysingen» som trafikkerer sambandet Vennesund-Holm langs fylkesvei 17.

Daglig leder for Fjordcafe AS, Ivar Laukholm

– Jeg tror noen vil velge å avstå fra å kjøre Helgelandskysten og Kystriskveien når det blir såpass kostbart, sier Ivar Laukholm.

Foto: Privat

Det er ikke bare turistene han frykter å miste. Blir det for dyrt vil lokalbefolkningen reise mindre og yrkessjåførene velger andre veistrekninger.

– Vi kan miste arbeidsplassen vår. Økt fergepris og endrerede rammebetingelser ødelegger for mange næringer. Hvis turistene setter seg ned og regner på pris før de bestemmer seg, kan de bli skremt.

– Biter seg selv i halen

Dama i Torghatten. Helgelandskysten sett gjennom det berømte fjellet.

Torghatten er et populært hotspot på Helgelandskysten.

Foto: Jan Helge Gjersvoll Iversen

Reiselivssjef Torbjørn Tråslett i Visit Helgeland kaller prishoppet uheldig.

– De siste årene har vi sett en enormt positiv utvikling i reiselivet på Helgeland. Derfor er det svært uheldig å foreslå en sånn løsning. Dette er det samme som å sette på bremsene på den videre utviklinga.

Han synes det er et paradoks at den samme fylkeskommunen har brukt masse penger på å markedsføre nettopp Helgeland.

– De biter seg selv i halen, sier Tråslett.

– Store kostnader med sommerferger

Nordland- langs veien. Ferjeturer hører med på Kystriksveien.

Å kjøre alle fergestrekningene på Kystriksveien i en bobil med en passasjer vil nå koste om lag 3300 kroner.

Foto: Olav Breen

Nestleder i fylkesrådet Svein Eggesvik (Sp) sier han forstår at reiselivet er bekymret.

– Reiselivet kan oppleve en nedgang, men vi tror at næringen kan tåle det.

Han forklarer prisøkningen med at fylkeskommunen har store kostnader med å avvikle sommertrafikken. Fylket må sette inn fem ekstra ferger, som koster fylkeskommunen 40 millioner kroner i ekstra utgifter.

Fylket skal ta en gjennomgang med regionene og næringen for å finne de beste løsningene for framtiden.

– Vi prøver dette året, og så ta en evaluering. Men det koster å ha turistene her. Spørmålet blir hvor mye fylkeskommunen ta av den regninga. Vi har prøvd å strekke oss langt.

Træna, en av mange perler langs Kystriksveien.

Træna, en av mange perler langs Kystriksveien.

Foto: Olav Breen/ Kystriksveien

MERK: Denne saken hadde opprinnelig et priseksempel på hvor dyrt det vil bli å kjøre kystriksveien, men eksempelet tok utgangspunkt i prisstigningen som fylket opprinnelig foreslo og gir derfor ikke et riktig bilde av hvor dyrt det blir etter at fylket tok prisene ned. Saken er oppdatert med nye tall.