Fulle ferger og lange køer gjør at turister i nord må telte på kaia eller kjøre mange titalls mil omvei. – Kan gi Nord-Norge et dårlig rykte, mener ordføreren i Andøy.
I dag endret Torghatten fergerutene og flytter mannskapets middagspause for å få bukt med fergekaoset på Kystriksveien. – Brudd på hovedavtalen, sier Sjømannsforbundet.
Ordfører er redd for eksistensen til lokalsamfunnet hvis ikke havna blir oppgradert i tide.
Turistane strøymer til Nord-Noreg og dei fleste vil køyre den populære kystriksvegen. Nyleg måtte over 100 bobiler overnatte på et ferjekai – og det helt utan mobildekning.
Emilie og Trym mistet ferga. De var ikke klar over hva de som reisende kan ha krav på ganske mye dersom båten ikke går.
Norgesferie involverer gjerne en fergetur eller to, men tekniske problemer, mannskapsmangel og lange fergekøer gir utfordringer langs kysten. Nå begynner lokalbefolkning, næringsliv og politikere å få nok.
Timingen kunne knapt vært dårligere. – Det er krise for oss, sier ordføreren i Nesna etter fergekrasjen i natt.
Ketil og Beate får mest sannsynleg ein dag ekstra på Kjerringøy på grunn av ferjebrann. Fjord1 har sett opp passasjerbåt, men bilane må stå.
Torghatten Nord har valgt norske Myklebust Verft for bygging av to hydrogenferger, som skal frakte inntil 120 biler på Norges lengste fergestrekning mellom Bodø og Lofoten.