Hopp til innhold

Mistet milliardkontrakt etter brevtabbe - tapte i retten mot staten

Milliardkontrakten med Statens vegvesen på E6 glapp fordi entreprenørselskapet Hæhre leverte anbudet på feil adresse. De tok saken til retten, men der var det staten som vant.

Albert Kr. Hæhre

Albert Hæhre i Hæhre Entreprenør mente Vegvesenet endret innleveringssted underveis i prosessen, men det er ikke Oslo byfogdembete enig i.

Foto: Tore Stensvold / Teknisk Ukeblad

Det kommer frem av dommen fra Oslo byfogdembete.

I juni ble Hæhre Entreprenør avvist i konkurransen om en kontrakt på E6 Helgeland til en verdi av to milliarder kroner.

Årsak? Anbudspapirene ble levert i Mosjøen og ikke i Oslo, og dermed i feil by, ifølge Statens vegvesen.

– Ikke i strid med regelverket

Hæhre mente Vegvesenet endret innleveringssted underveis i prosessen, uten at de ble informert. Men den forklaringen kjøpte ikke retten, som konkluderte på følgende vis:

– Retten er kommet til at Statens vegvesens beslutning om å avvise Hæhres tilbud fra konkurransen ikke er truffet i strid med anskaffelsesregelverket. Hæhre har etter dette ikke sannsynliggjort at Statens vegvesen har gjort feil ved å avvise selskapets tilbud fra konkurransen.

Må betale

I tillegg må Hæhre Entreprenør AS betale nær 800.000 kroner i saksomkostninger til staten ved Samferdselsdepartementet. Entreprenøren må også ut med en halv million kroner til konkurrenten Skanska, som fikk oppdraget med å bygge E6 Helgeland Sør.

Daglig leder Knut Harstad i Hæhre vil ikke kommentere kjennelsen og dommen i dag.

– Vår advokat ser gjennom dommen og vi avventer ytterligere uttalelse til hans vurdering foreligger, sier han til NRK.

Hæhre var billigst

Som NRK tidligere har fortalt, gikk Hære selv ut med sine egne tall etter at de ble avvist i anbudskonkurransen. Tallene viser at anbudet deres var over 300 millioner kroner billigere enn konkurrentene.

Og dermed har seieren i retten kanskje en liten bismak for Vegvesenet.

Regionvegsjef i Statens vegvesen, Torbjørn Naimak, har hele tiden avvist at de har gjort feil i prosessen.

– Anbudskriteriene her er i henhold til Lov om offentlig anskaffelser, og de er like for alle. Dette er selvfølgelig en situasjon vi ikke ønsker å havne i, men det er rett og slett en konsekvens av regelverket. Dette er ikke noe Statens vegvesen har funnet på, sa Naimak da saken først ble kjent.

– Er systemet for gammeldags?

– Deler av det er nok det. Vi er i ferd med å gå over på elektronisk innlevering av dokument. Hadde det allerede vært på plass, ville ikke denne saken oppstått.

Naimak sier han har registrert Hæhres regnestykke, som vi at de er billigst, men at det ikke kan få noen betydning.

– Vi har ikke selv åpnet anbudet fra Hæhre, og kan uansett ikke tilpasse regelverket etter hva vi eventuelt måtte tjene i den enkelte situasjon. Vi er nødt til konsekvent å følge det regelverket som gjelder.

Anbudskontrakt

I brevet fra statens vegvesen fra mars i år, krever de at tilbudet sendes i to separate konvolutter. Den siste konvolutten skal sendes til Statens vegvesen i Oslo. Hæhre leverte brevet i Mosjøen.

Foto: Øystein Nygård / NRK