Hopp til innhold

Frykter nye krav om elferger: – Det vil koste én milliard bare å få nok strøm

Fylkesråd for samferdsel frykter de nye anbudsreglene vil gjøre det for dyrt for fylkeskommunen å anskaffe nye båter. – Det offentlige må gå foran, mener energi- og miljøkomiteen.

MF «Kjella»

Nordland er det fylket i landet med flest fergesamband. Med de nye anbudskravene frykter fylkesråden i Nordland at det blir for dyrt å anskaffe nye ferger. Her står «ulykkesferga» MF Kjella i fergekaia på Forvik, etter å ha vært utsatt for nok et uhell.

Foto: Sindre Hanssen

– I Norge vil det koste opp til én milliard bare for å få strøm nok, om vi skal kunne elektrifisere de mest aktuelle rutene, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Wilfred Nordlund.

Willfred Nordlund (Sp) i Nordland

Fylkesrådsleder Wilfred Nordlund i Nordland er bekymret for anskaffelsen av nye hurtigbåter og ferger etter at anbudskravene nå stiller strengere miljøkrav.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Det viser rapporten «Elektrifisering av bilferger i Norge – kartlegging av investeringsbehov i strømnettet».

Det er nettselskapene selv som har oppgitt at de nødvendige investeringene for å få tilstrekkelig effekt er på tilsammen nærmere én milliard.

Nordlund er bekymret for om regjeringen kommer til å følge opp de nye kravene til transport på sjøen med økonomiske midler. I revidert nasjonalbudsjett i høst skal regjeringen komme med mer informasjon om kravet til lavutslippsteknologi for ferger og hurtigbåter.

For Nordland, som er det fylket i landet med flest fergesamband, kan de nye anbudskravene blir svært kostbare.

– At det kommer til å bli kostbart, ja, det gjør det. Og det kan også påvirke hvor fort vi klarer å fornye. For nytt betyr som regel mer kostnader for fylkeskommunen, mener Nordlund.

Nye miljøkrav

I dag er det bare én ny ferge under bygging som skal til Nordland. Tjøtta-Forvik-ferga blir Norges første hybridferge, med både elektrisk og konvensjonell drift. Før 2019 skal alle fergeanbudene i Nordland lyses ut på nytt, og da med de nye miljøkrav.

– Stortinget har vedtatt at all kollektivtransport til sjøs skal foregå med null- eller lavutslippsfartøy innen 2025. Da må vi starte arbeidet nå, for å se hvordan vi skal få til det. Ordningene som ligger der i dag er ikke i nærheten av store nok, mener Nordlund.

Fylkeskommunen vurderer nå hvilke strekninger som kan elektrifiseres, og hvilke andre fremtidige energiløsninger som hydrogen som kan benyttes i fremtidens ferger.

Det tar tre-fire år fra man bestiller en ferge til den er ferdig. Derfor legges det nå opp til en del kortere anbudsperioder for at man om få år kan komme med nytt anbud med innbakt krav om elektrisk/gass eller andre driftsformer.

– Det offentlige må gå foran

Stortingsrepresentant Odd Henriksen i energi- og miljøkomiteen mener det er viktig å gjøre noe med sjøtransporten for å kunne oppfylle Parisavtalen.

– Den gir oss noen utfordringer med tanke på at vi må kutte i CO₂-utslippene. Vi må ta de største kuttene utenfor kvotepliktig sektor, og da er transport en av de viktigste sektorene vi må ta det i. Det blir for dumt om ikke offentlige innkjøp går foran, mener Henriksen.

– Hvordan blir finansieringen fra Stortinget og regjeringen til fylkeskommunene?

– Energi- og miljøkomiteen har bedt regjeringen om å vurdere tiltak til fylkeskommunene, men det er ikke kommet noen tilbakemelding fra regjeringen på det ennå, sier Henriksen.