NRK Meny
Normal

Står fem timer i fergekø for å komme til Lofoten

Turistene strømmer til Lofoten, men fergene fra Bodø klarer ikke å ta unna den store veksten. – Helt umulig å øke kapasiteten, svarer driftssjefen for fergene.

Lange køer i Bodø

Det er hektisk for billettørene og de andre ansatte ombord på fergene som går fra Bodø til Moskenes. På begge sidene av fergesambandet står det lange køer, men Torghatten Nord mener det er ingenting de kan gjøre for å løse problemet.

Foto: Vilde Bratland Erikstad / NRK

– Tallene har vært veldig gode i mai og juni i år. Fergeoppstillingsplassene både i Bodø og Moskenes er helt fulle av folk og biler, forteller driftssjef i Torghatten Nord, Bendix Klykken.

På fergesambandet Bodø - Moskenes har de hatt en vekst på 19,3 prosent i mai og 22,6 prosent i juni i forhold til i fjor. Det fører til økt inntjening fra både billettsalg og cateringen ombord, og Torghatten Nord har dermed grunn til å være fornøyde.

Det er helt umulig å øke kapasiteten.

Bendix Klykken, driftssjef i Torghatten Nord

De som ikke er like fornøyd er passasjerene som må stå flere timer i kø for å få plass på fergen over fjorden.

I fergekø fra Mandal

Ole-Bjørn Espeland er på campingtur fra Mandal. Han håper å komme seg ombord på fergen når han har måttet vente i fem timer.

Foto: Vilde Bratland Erikstad / NRK

– Vi var her to timer før fergen skulle gå, men var forberedt på å måtte sitte litt i kø. Nå håper vi at vi kommer med fergen som går klokken tre. Da har vi blitt sittende i fem timer og vente, forteller Ole-Bjørn Espeland fra Mandal.

Han er ikke alene om å måtte vente. Flere av de NRK møter på fergekaia i Bodø har stått flere timer i kø. Torghatten Nord er klar over problemet, men sier at det rett og slett ikke finnes tilgjengelig materiell å sette inn.

Ingen tilgjengelige ferger

– Vi har problemer med kapasiteten på avgangene som går på dagtid. Det er biler som må stå igjen og frustrasjon blant passasjerene. Men det er helt umulig å øke kapasiteten på nåværende tidspunkt. Det er ikke ledig fergemateriell i Norge til å gå på disse sambandene, forteller driftssjefen.

Det eneste rådet han har til de som tenker å ta fergen er å bruke avgangene tidlig på dagen og sent på ettermiddagen, eventuelt på kveld- og nattestid.

Fergeansatt

Jarl Helge Larsen sier at kapasiteten på dagtid er for dårlig, men at de har ledige plasser på nattestid.

Foto: Vilde Bratland Erikstad / NRK

Også ombord på fergene merker de ansatte trykket. Jarl Helge Larsen er selv fra Lofoten og forteller at sommersesongen er hektisk.

– På sommerstid er det litt stressende. Vi har alt for dårlig kapasitet og plages med overbooking. Det er fullt, særlig på dagtid, for alle skal jo reise samtidig. På nattestid går vi derimot med ledig kapasitet, forteller Larsen.

85 prosent økning

Også flere andre fergeruter i Nordland opplever stor pågang. Ferga mellom Svolvær og Skutvik har hele 85,1 prosent flere passasjerer i juni i år, sammenlignet med samme tid i fjor.

Tilsvarende har fergesambandet Lødingen-Bognes 6,5 prosent flere passasjerer.

Om det blir en løsning på kø-problematikken til neste år har ikke Klykken svaret på, men han forventer at turistveksten skal fortsette.

– Jeg har hørt at reiselivsbedriftene har pratet om en allerede eksplosiv økning i Lofoten, så dette kan bli spennende til neste år, avslutter driftssjefen.

Fotografert på fjellet "Mannen" i Lofoten (Vestvågøy)

Det er dette turistene kommer for å se. Lange sandstrender, fjell og fjord i Lofoten. Dette bildet er fra fjellet 'Mannen' på Vestvågøy.

Foto: Synnøve N. Lie