Hopp til innhold

Fergeselskap får kjeft: Solveig (18) kommer seg ikke på skolen

– Enkelte dager har vi ikke kommet oss på skolen, fordi det ikke har vært plass nok på båten, sier skoleelev Solveig Mogård-Larsen på Herøy.

Fjellkjeden De syv Søstre sett fra Herøy

Fjellkjeden De syv Søstre sett fra Herøy.

Foto: Billy Jacobsen / NRK / NRK

1. februar overtok Torghatten Nord AS ruta mellom Sandnessjøen, Herøy og Vega. Det har ikke skjedd uten problemer, forteller skoleelev Solveig Mogård-Larsen.

Solveig Mogård-Larsen

Solveig Mogård-Larsen forteller om en usikker situasjon som pendler til Sandnessjøen.

Foto: Privat

Hun går 3. året studiespesialisering på Sandnessjøen videregående, og pendler, sammen med et 30-talls andre elever, mellom Herøy og Sandnessjøen.

– Enkelte dager har vi ikke kommet oss på skolen, fordi det ikke har vært plass nok på båten. I tillegg har det vært en del forsinkelser, noe som har resultert i at folk har kommet for sent, sier Mogård-Larsen til NRK.

Flere ganger har jobb-pendlere måttet gå av båten, fordi skoleelevene er prioritert, legger hun til.

– Vi som pendler er avhengig av et godt hurtigbåttilbud. Det går ferge også, men den går til mer ugunstige tider, og er dessuten mye tregere, sier hun.

– For små

Arnt Frode Jensen, herøy, ordfører

Ordfører Arnt Frode Jensen på Herøy.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Ordfører Arnt Frode Jensen på Herøy forklarer at det opprinnelig var MS Vågsfjord som trafikkerte sambandet. Men så fikk den motortrøbbel, og havnet først i Svolvær, og deretter i Bodø.

I ettertid har det blitt satt inn to erstatningsbåter, men dette har ikke vært godt nok, ifølge Jensen.

– Skyssbåtene er for små, noe som resulterer i at folk ikke kommer seg med. Vi håper at vi nå får Vågsfjord tilbake, og får beholde den inntil anbudet avløses 1. september.

– Alvorlig

Fylkesråd Hild-Marit Olsen

Fylkesråd Hild-Marit Olsen.

Foto: Frank Nygård / NRK

Heller ikke fylkesråd for samferdsel i Nordland, Hild-Marit Olsen (Ap), er fornøyd med den situasjonen som har vært.

– Når folk blir stående igjen på kaia når båten går, så er det en situasjon som er alvorlig nok.

Olsen forteller at hun er opptatt av at lokalbefolkninga får et tilbud som er i tråd med det som fylkeskommunen har avtalt med trafikkselskapene.

– Vi har gjennom tidene opplevd dette med flere selskaper, så dette er en generell problemstilling.

– Hva vil dere gjøre?

– Vi kan innføre sanksjoner hvis det ikke leveres et tilbud som er i henhold til avtalen. Det med å ha reserveløsninger uten tilstrekkelig kapasitet, er et av avtalepunktene som utløser sanksjoner fra oss.

Mener å ha levert i henhold til avtalen

Driftsdirektør Eirik Olsen i Torghatten Nord forteller at de til enhver tid prøver å ha tilstrekkelig med fartøy til å kunne gjennomføre turene, og påpeker at MS Vågsfjord skal være tilbake i trafikk i dag.

– Nå har vi hatt en situasjon der vi dessverre har hatt havari på to båter samtidig, noe som har ført til at vi har kommet litt til kort med tanke på antall båter, sier han.

Han mener imidlertid at de båtene som har trafikkert Herøyruta er i henhold til det som anbudet krever med tanke på reservebåter.

– Men vi vil høre på hva fylkeskommunen sier. Hvis det viser seg at vi ikke har hatt et tilfredsstillende tilbud, så får vi ta det til etterretning, og forbedre det i ettertid.