Hopp til innhold

Nesten 8 av 10 turer har blitt kansellert

Befolkningen på Træna fortviler over det nye hurtigbåttilbudet, som Torghatten Nord overtok i starten av februar. Siden hurtigbåten «Fjordprinsessen» ble satt inn i trafikk, har 77 prosent av turene blitt kansellert.

Træna

Træna er med sine 500 innbyggere blant de minste kommunene i landet.

Foto: Billy Jacobsen / NRK

MS "Fjordprinsessen"

For 1. februar overtok Torghatten Nord hurtigbåttilbudet ut til øya med båten Fjordprinsessen. Den tåler en bølgehøyde på kun 2,5 meter, mens den forrige båten tålte en bølgehøyde på fire meter.

Foto: Torghatten Nord

Som NRK fortalte i forrige uke, opplever lokalbefolkningen på Træna store utfordringer knyttet til det nye hurtigbåttilbudet, som Torghatten Nord overtok 1. februar.

Driftsdirektør i Torghatten Nord, Eirik Olsen, forteller til NRK at siden hurtigbåten «Fjordprinsessen» ble satt inn i trafikk 5. februar, har hele 77 prosent av turene blitt kansellert. 10 av 13 dager har ikke båten vært innom Træna i det hele tatt.

Olsen forklarer at hovedårsaken er dårlig vær. Fjordprinsessen takler nemlig ikke bølger høyere enn 2,5 meter.

– Viser dette at Fjordprinsessen ikke er egnet til å trafikkere sambandet?

– Det er det litt for tidlig å si noe om. Nå befinner vi oss i den verste uværstida på vinteren, så det er for tidlig å konkludere, sier Olsen.

Forventer at fylkesråden rydder opp

Per Pedersen

Ordfører Per Pedersen (Krf) mener tilbudet er for dårlig.

Foto: Øystein Nygård / NRK

Ordfører Per Pedersen (Krf) er på sin side ikke i tvil, og mener tallene viser at hurtigbåten ikke er egnet til å utføre oppgaven den er satt til å gjøre.

– Vi kan ikke ha en båt som ikke takler høyere bølger enn 2,5 meter. Dette får store konsekvenser for næringslivet og de som bor her, sier han.

Pedersen har store forventninger til at den nye fylkesråden for samferdsel rydder opp.

– Nå er det på tide at man griper inn fra politisk side i fylket.

For dyrt

Opprinnelig hadde Nordland fylkeskommune, som anbudsgiver, et krav om at hurtigbåten skulle tåle en bølgehøyde på fire meter. I dette anbudet fikk de kun tilbud fra Boreal, et tilbud Nordland fylkeskommune mente var urimelig dyrt.

I januar valgte fylkeskommunen derfor å legge anbudet ut på nytt med nye kriterier, hvor bølgehøyden var nedjustert til 2,5 meter. Dette anbudet vant altså Torghatten Nord.

At Torghatten Nord overtok rutene sparer fylkeskommunen cirka 17 millioner kroner på de syv månedene anbudet varer.

Lover bedring

Hild-Marit Olsen

Hild-Marit Olsen ble forleden ny råd for samferdsel i Nordland, etter at Tove Mette Bjørkmo kastet inn håndkleet.

Foto: Thor-Wiggo Skille

Anbudet har en varighet fram til 1. september, og fylkesråd for samferdsel i Nordland, Hild-Marit Olsen, lover å få på plass en bedre løsning etter at perioden er over.

Hun mener det er beklagelig at kanselleringer oppstår, men påpeker at løsningen er midlertidig.

– Har dere spart dere til fant?

– Nei, det har vi ikke. Vi valgte den løsninga som var mulig på det aktuelle tidspunktet. Etter at denne perioden er over, er planen å få på plass en ny båt, sier hun.

Folk på Træna fortviler på grunn av den nye hurtigbåttilbudet