Øysamfunn raser etter nytt hurtigbåttilbud: – Vi er satt 40 år tilbake i tid

Innbyggere som ikke får medisiner, en nærbutikk som mangler ferskvarer, bedrifter som må vente fire dager på nødvendige deler og et bakeri som ikke får levert kaker. Dette er hverdagen etter det nye hurtigbåttilbudet til Træna.

Folk på Træna fortviler på grunn av den nye hurtigbåttilbudet

Ytterst på Helgelandskysten ligger øysamfunnet Træna, en av Norges minste kommuner med sine 500 innbyggere. Her har Veronika Mortensen skapt seg et levebrød av å bake kaker som hun sender til kunder i nabokommunene. For to år siden startet hun bedriften Amora. Etterspørselen øker stadig, men for at Amora skal ha livets rett, er hun avhengig av én ting: Et pålitelig hurtigbåttilbud.

– Får jeg ikke sendt kakene, er det kroken på døra. Kundene mine er nødt til å vite at varen de bestiller kommer fram, hvis ikke velger de andre bakeri som de vet blir å levere, sier Mortensen.

Når NRK er på besøk, er hun akkurat ferdig med en kake som skal sendes samme kveld med hurtigbåt til nabokommunen Lurøy. Spørsmålet er om den blir å komme frem.

Veronika Mortsen

Mange innstilte hurtigbåtavganger gjør at Veronika Mortensen får problemer med å levere kaker til kundene

Foto: Øystein Nygård / NRk

– Tilbake til 70-tallet

Træna er en av de kommunene som har størst verdiskapning per innbygger, i hovedsak på grunn av fiskeriindustrien. Hurtigbåten er selve livsnerven for øysamfunnet, men nå mener innbyggerne at dette tilbudet blir rasert.

– Vi er satt 40 år tilbake i tid. Tilbudet vi nå har fått, er det samme som var på 70-tallet, sier Kjell Hytan, daglig leder i Træna Trading og tidligere leder av Træna næringsforening.

Kjell Hytaan

Kjell Hytan må vente fire dager på å få nødvendig utstyr.

Foto: Øystein Nygård / NRK

For 1. februar overtok Torghatten Nord hurtigbåttilbudet ut til øya med båten Fjordprinsessen. Den tåler en bølgehøyde på kun 2,5 meter, mens den forrige båten tålte en bølgehøyde på fire meter.

Træna ligger værutsatt til. Beregninger kommunen har gjort, viser at halvparten av rutene kommer til å bli innstilt på grunn av det kommer til å være for høy sjø til at den nye båten kan gå inn til Træna.

– Dette kommer til å gå utover både den menige mann i gata og næringslivet. Jeg mener jeg har grunnlag for å si at dette er en bekymring vi alle deler på Træna, sier ordfører Per Pedersen (Krf).

Innrømmer problemer

Torghatten har overtatt en rekke hurtigbåtruter i Nordland i år, og flere steder har det blitt bråk. Til Træna har Fjordprinsessen knapt vært. Mannskapsproblemer har gjort at selskapet har satt inn reservefartøy. Men rutene har en rekke ganger vært innstilt.

– Det har vært utfordrende i oppstarten. Det tar tid å lære opp nye folk, og det var også styr rundt ruteoverdragelsen. Det er uheldig at oppstarten med ruteproduksjonen kommer samtidig som været har vært dårlig, sier driftsdirektør Eirik Olsen i Torghatten nord.

Får ikke nødvendige varer

Den nye hurtigbåten frakter heller ikke gods, noe som skaper store utfordringer for næringslivet i kommunen.

Hytan driver det lille anleggsfirmaet Træna Trading. Mens han tidligere kunne få deler samme dag, må han nå vente i flere dager.

– La oss si at jeg trenger rørdeler til et graveprosjekt. Tidligere har jeg kunnet ringe til Sandnessjøen og fått varene sendt samme dag med hurtigbåten. Nå må vi vente i opptil fire dager. Det må fraktes med godsbil og så videre på ferga. Dette er en situasjon som er uholdbar, fortviler Hytan.

Like ved, inne på nærbutikken, merker de også den nye hverdagen.

– I dag har folk vært her og spurt etter paracet og stikkpiller, men vi har det ikke og vi vet ikke når vi kommer til å få det. Ferskvarer som frukt og melk kan bli en mangelvare. Det er det som blir konsekvensen av det nye tilbudet. Viktige ting for lokalsamfunnet kommer ikke fram, fortviler medeier Arve Jørgensen.

Butikk Træna

Arve Jørgensen mener det vil bli mangel på ferske grønnsaker på Træna.

Foto: Øystein Nygård / NRK

Sparer millionbeløp på endringen

Det er likevel ikke mot Torghatten nord trænværingene retter frustrasjonen og sinne sitt mot, men mot Nordland fylkeskommune som anbudsgiver.

Nordland fylkeskommune fikk i år mindre overføringer fra staten, og måtte finne steder å spare. I et langstrakt kystfylke er ferge- og hurtigbåttilbud en av de store utgiftspostene.

Opprinnelig hadde fylkeskommunen et krav i anbudet om at hurtigbåten skulle tåle en bølgehøyde på fire meter. I dette anbudet fikk de kun tilbud fra Boreal, et tilbud Nordland fylkeskommune mente var urimelig dyrt.

– Det var helt uakseptabelt for oss. Vi kan ikke bruke fylkets penger på den måten, sier fylkesråd for samferdsel, Tove Mette Bjørkmo (Ap).

Tove Mette Bjørkmo, fylkesråd for samferdsel i Nordland

Fylkesråd for samferdsel, Tove Mette Bjørkmo, mener tilbudet fra Boreal var urimelig dyrt.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

I januar valgte fylkeskommunen derfor å legge anbudet ut på nytt med nye kriterier, hvor bølgehøyden var nedjustert til 2,5 meter. Dette anbudet vant Torghatten Nord. At Torghatten Nord overtok rutene fra konkurrenten Boreal sparer fylkeskommunen cirka 17 millioner kroner på de sju månendene anbudet varer. Men besparelsen betyr altså også langt flere innstilte ruter og en hurtigbåt som ikke tar gods.

– Jeg synes de har gjort en dårlig jobb, og jeg tror ikke de har sett konsekvensen av det de har bestemt, sier Veronika Mortsensen.

Bjørkmo synes imidlertid det ikke er noen grunn til å ta selvkritikk.

– Når et rederi sier ja til et anbud, overtar de ansvaret for den daglige driften. Vi har hatt mye dårlig vær etter at Torghatten overtok, men jeg må likevel si meg overrasket over en del av de problemene de har hatt, sier Bjørkmo.

– Men ser vi ikke her resultatene av dere har senket kravene i anbudet?

– Vi gikk ned på kravene for å få reell konkurranse. Når været roer seg, er jeg sikker på at det vil gå bedre, sier Bjørkmo, som nylig ba kystfolket dempe ordbruken i samferdselsdebatten.

Lover evaluering

Selv om han var sterkt i mot det nye hurtigbåttilbudet, aksepterte Trænas ordfører Per Pedersen endringene.

– Jeg hadde ikke noe valg. Fylkeskommunen sa at sånn ble det. Vi satte som krav at det skulle komme på plass gode kompenserende ordninger for når hurtigbåten ikke går. Det mener jeg vi har fått til, sier ordføreren.

Anbudet har en varighet fram til 1. september. Da krever Pedersen at det må komme en båt som tåler en bølgehøyde på fire meter.

– Noe annet godtar vi ikke. Det har jeg gitt fylkeskommunen klar beskjed om, sier Pedersen.

Per Pedersen

Ordfører Per Pedersen krever et bedre tilbud i det neste anbudet i Trænaruta.

Foto: Øystein Nygård / NRK

I tillegg til kompenserende tiltak, med blant annet bussruter, ønsker Fylkeskommunen å sette opp bølgehøydemåler utenfor Træna, slik at hurtigbåten kan vite nøyaktig hvor høye bølgene er. I dag bruker de værmeldinger fra yr for å avgjøre om de kan gå inn til Træna. Men et slikt måleapparat vil ikke komme på plass før til våren.

– I tillegg vil vi gjøre en grundig evaluering før det nye anbudet, for å finne ut hvilke konsekvenser det nye tilbudet har fått, og om vi må gå tilbake til en båt med fire meters bølgehøyde, sier Bjørkmo.

Kan bli nødt til å flytte

Mortensens kake kommer aldri frem til kunden. Både hurtigbåten som skal gå om kvelden og båten som skal gå morgenen etter, blir innstilt. Nå teller hun på knappene om hun skal ta med seg bakeriet, mann og to barn og flytte fra hjemkommunen.

– Mannen min og jeg har det i tankene at vi kanskje må røre på oss, at jeg legge ned bedriften og starte opp et annet sted. Det er flere små bedrifter i kommunen, hvis flere av oss ryker vil det få store konsekvenser for en liten kommune Træna, sier Veronika Mortensen.

NRKs reporter fikk selv merke den nye hverdagen på Træna på kroppen. Se hvordan det gikk da han skulle reise fra Træna til Bodø:

NRKs reporter måtte finne en alternativ reisevei for å komme seg fra Træna til Bodø