Evenes lufthavn i Nordland ligger i et område mellom fem naturreservat; våtmarker av internasjonal betydning.
Samtidig er flyplassen i ferd med å utvide
På vinteren er flyene avhengige av kjemikalier for å få vekk is fra vingene og rullebanen.
Nå har Statsforvalteren i Nordland gitt Avinor tillatelse til å øke utslippet av miljøskadelige kjemikalier.
Naturvernforbundet og MDG frykter at det vil blir kritisk for naturreservatene.
Øker utslipp av kjemikalier
Frem mot vinteren 2027 får Avinor lov å bruke 180.000 liter glykol til avising av fly. Det er 60.000 liter mer enn i dag.
Avinor har også fått økt tillatelse til bruk av formiat til avvising av rullebanen.
Her øker tillatelsen fra 35.000 kilo til 65.000 kilo kjemisk oksygenforbruk i året.
Det er særlig dette kjemikaliet som kan være svært skadelig for økosystemer i naturen, ifølge Statsforvalterens egne analyser.
– De virrer rundt i et sårbart våtmarksområde som en elefant i et glasshus, sier Toine C. Sannes i MDG til NRK.
I 2017 uttalte MDG at de ikke trodde utslippstillatelsene Avinor hadde fått da kom til å være nok. Nå har de fått antakelsene bekreftet.
Det er påvist en lang rekke rødlistede arter i vassdragene i verneområdene rundt lufthavnen.
Likevel mener de at overvåkingen så langt viser at vassdragene generelt er lite påvirket av utslippene.
Risikerer «døde soner» i naturreservatene
Biolog og fagrådgiver i Naturvernforbundet, Per-Erik Schulze, er ikke like overbevist om at vassdragene blir lite påvirket av kjemikaliene.
– Jeg synes tillatelsen er rufsete. Det virker som mye ikke er på plass, sier han.
I verste fall kan dette gå hardt ut over naturreservatene, mener biologen. Særlig i perioder med ekstremvær.
Det er altså snakk om såkalte «døde soner.»
– Det kan være direkte dødelig for noen vannlevende organismer, sier Schulze.
Schulze kjenner til flere tidligere tilfeller der giftig brannskum har ødelagt sårbare økosystem.
– Det er en uheldig tendens i Norge at Statsforvalteren og Miljødirektoratet nesten alltid gir tillatelse til å forurense.
Som i Evenes er det vanlig å gi tillatelse mot at man lover å overvåke økosystemene i etterkant.
– Da tar du risikoen for at noe kan gå galt. Det er et dårlig prinsipp når Staten er inne på driftssiden.
Forsvarets etablering er årsaken
Statsforvalteren på sin side står i en skvis.
Forsvaret reetablerer seg nå på Evenes, etter at forsvarsbasen i Bodø og på Andøya ble avviklet.
Det gjør at de får et større areal å avise om vinteren, i tillegg til flere fly som må ha is fjernet fra vingene.
Det er på bakgrunn av dette at Avinor får tillatelse fra Statsforvalteren til å bruke større mengder kjemikalier til avising av banesystemene.
– Det er ikke å legge skjul på at dette er et vanskelig område å håndtere utslippsmessig, sier Oddlaug Ellen Knutsen fra Statsforvalteren i Nordland.
– All næringsvirksomhet og menneskelig virksomhet påvirker, sier Knutsen.
Men hun understreker at Statsforvalteren vil følge opp dette tett, slik at man får minst mulig påvirkning på omgivelsene.
– Vi kommer til å bruke mye tid på saken.
– Forsvaret og Avinor må skjerpe seg
Baard Martin Mikalsen fra Narvik er pensjonert politimann. Siden han ble pensjonert, har han stått på barrikadene for naturvern i nærområdet.
Etter at han ble medlem av Naturvernforbundet har bekymringa for naturreservatene rundt flyplassen vært konstant.
Han mener at måten myndighetene ivaretar de verneverdige ramsarområdene er på grensen til å være et nasjonalt problem.
– Ville en flyplass ha blitt bygd i dag i et område som er omgitt av fem naturreservat? spør han.
Likevel er narvikingen realistisk. Nå er det flyplass midt blant de fem naturreservatene. Og det er etablert en kamflybase.
– Så langt vi klarer å følge opp dette, skal vi gjøre det, sier Mikalsen.