Ekstremværet «Ingunn» herjet kraftig i forrige uke. For å nevne noe:
- Det ble satt ny vindrekord i Nordland.
- Mange mistet strømmen.
- Kyr står igjen uten tak i kald nordnorsk vinter.
Det heftigste været kom naturligvis langs kystlinjen, og nå melder Kystverket at de også ser konsekvensene:
Mandag i forrige uke var det kun en fyrlykt uten lys nord for Rørvik.
Nå er tallet mangedoblet.
20 fyrlykter står nå uten lys.
- Været fortsetter å herje i nord. Lars måtte ta buss for fly for buss for tog.
Nærliggende å skylde på Ingunn
Direktør for transport, havn og farlei, Sven Martin Tønnessen, sier det kan være flere årsaker til at en fyrlykt slukker.
Men «Ingunn» har sannsynligvis vært en viktig faktor.
– Når vi vet at orkanen Ingunn i denne perioden slo hardt innover landet fra Midt-Norge til Finnmark, er det naturligvis nærliggende å sette den store økningen i antall fyrlykter uten lys i sammenheng med uværet, sier han.
Kystverket har totalt 22.000 sjømerker langs kysten. Av disse er det 7000 som skal ha lys.
De presiserer at sikkerheten på sjøen er god selv om noen av lysene er slukket.
Likevel er det viktig å få lys tilbake i de slukkede raskt.
– Våre dyktige operative fagfolk er allerede godt i gang med å få lys i de slukkede objektene, men det er viktig at sjøfarende varsler oss når de observerer feil på sjømerkene, uansett om de er utstyrt med lys eller ikke, sier Trond Røren, avdelingsleder for rederi, fyr og sjømerking.
Jobber iherdig
I tillegg til slukkede fyrlykter har Kystverket mottatt meldinger om skader på fyrstasjoner.
– Fyrbygningene våre er robuste, men på noen av disse har vi mottatt bilder som viser skader på tak og lignende, sier Røren og legger til:
– Om noen ser stormskader på bygningene ved fyrstasjonene, ta gjerne bilder og send oss en beskjed med en beskrivelse av hva som har skjedd og hvor dette er, til Kystverket.
Fungerende avdelingsleder for utbygging, Ruben Rostad, forteller at de nå jobber iherdig med å få oversikt over hvilke skader som har oppstått som følge av uværet.
De har bedt alle kommuner som er berørte om å gi tilbakemelding på eventuelle stormskader på moloer.
– Vi må fremskaffe kostnadsoverslag for reparasjoner, og se omfanget i sammenheng med både økonomi og prioriteringer, før vi vet noe mer om hvilke skader som kan repareres og når.
LES OGSÅ: