SAS må selge Widerøe innen 1. februar om de skal klare å holde framdriften i spareplanen som ble lansert i november.
– En avgjørelse er trolig like rundt hjørnet og vil komme før den 1. februar, opplyser en kilde tett på forhandlingene til Boarding.no.
Spareplan
SAS skal spare inn tre milliarder svenske kroner i året, samt selge unna for samme beløp. Widerøe og SAS Ground Handling er blant selskapene som skal selges.
Ifølge den danske storavisen Berlingske, kan Widerøe være verdt en milliard kroner.
Widerøe med sine 1.350 ansatte opererer i dag flere ruter for staten på anbud. Dette gjelder særlig til mindre flyplasser i distriktene der trafikkgrunnlaget er for lite til å drive kommersielt.
- Les også: SAS selger Widerøe og bakkeselskap
- Les også: SAS vil slåss for Widerøe
Artikkelen fortsetter under bildet
Norske hender
En gruppe investorer ledet av Widerøe-pilot Ola Giæver har tidligere uttrykt et klart ønske om å kjøpe Widerøe. Investorgruppen består av Widerøe-ansatte og én ekstern investor.
- Les også: Millionær-pilot vil kjøpe Widerøe
- Les også: Torghatten vil kjøpe Widerøe
Giæver fortalte videre at han, sammen med en investorgruppe, ville få alle ansatte i Widerøe til å overta selskapet.
– Vi ønsker at alle ansatte går inn på eiersiden i et historisk gammelt selskap med en viktig funksjon i Distrikts-Norge. Vi tror på den ideen, og vi vil få inn en ekstern investor.
Det har blitt spekulert i om Torghatten, som tidligere har vært storaksjonær i Widerøe, er del av Giævers investorgruppe. Torghatten solgte i sin tid sine aksjer i Widerøe direkte til SAS.
Flere kandidater
Flyarving Per G. Braathen og hans selskap Braathens Regional er en annen kandidat til Widerøe-kjøp.
Han vil ha et skandinavisk flysamarbeid med Sverigeflyg og Malmö Aviation.
Også det finske flyselskapet Flybe Finland har meldt sin interesse for Widerøe.
Selskapet har sitt utspring i engelske Flybe, et flyselskap som markedsfører seg som størst i Europa på regionalfly.