Hopp til innhold

– SAS må selge Widerøe raskt

Nå haster det for SAS å få solgt Widerøe. Kilder tett på forhandlingene sier at en avgjørelse må tas i løpet av måneden.

Widerøe

SAS må selge Widerøe innen 1. februar om de skal klare å holde framdriften i spareplanen som ble lansert i november.

Foto: Helge Lyngmoe / NRK

SAS må selge Widerøe innen 1. februar om de skal klare å holde framdriften i spareplanen som ble lansert i november.

– En avgjørelse er trolig like rundt hjørnet og vil komme før den 1. februar, opplyser en kilde tett på forhandlingene til Boarding.no.

Spareplan

SAS skal spare inn tre milliarder svenske kroner i året, samt selge unna for samme beløp. Widerøe og SAS Ground Handling er blant selskapene som skal selges.

Ifølge den danske storavisen Berlingske, kan Widerøe være verdt en milliard kroner.

Widerøe med sine 1.350 ansatte opererer i dag flere ruter for staten på anbud. Dette gjelder særlig til mindre flyplasser i distriktene der trafikkgrunnlaget er for lite til å drive kommersielt.

Artikkelen fortsetter under bildet

Alta lufthavn

Ifølge den danske storavisen Berlingske, kan Widerøe være verdt en milliard kroner.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Norske hender

En gruppe investorer ledet av Widerøe-pilot Ola Giæver har tidligere uttrykt et klart ønske om å kjøpe Widerøe. Investorgruppen består av Widerøe-ansatte og én ekstern investor.

Ola Giæver

En gruppe investorer ledet av Widerøe-pilot Ola Giæver har uttrykt et klart ønske om å kjøpe Widerøe.

Foto: NRK

Per G Braathen

Flyarving Per G. Braathen.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix
– Vi har fått signaler om at dersom vi kommer med et godt opplegg, er det mulig å få kjøpt Widerøe, sa pilotveteran og investor Ola Giæver til NRK.no i november.

Giæver fortalte videre at han, sammen med en investorgruppe, ville få alle ansatte i Widerøe til å overta selskapet.

– Vi ønsker at alle ansatte går inn på eiersiden i et historisk gammelt selskap med en viktig funksjon i Distrikts-Norge. Vi tror på den ideen, og vi vil få inn en ekstern investor.

Det har blitt spekulert i om Torghatten, som tidligere har vært storaksjonær i Widerøe, er del av Giævers investorgruppe. Torghatten solgte i sin tid sine aksjer i Widerøe direkte til SAS.

Flere kandidater

Flyarving Per G. Braathen og hans selskap Braathens Regional er en annen kandidat til Widerøe-kjøp.

Han vil ha et skandinavisk flysamarbeid med Sverigeflyg og Malmö Aviation.

Også det finske flyselskapet Flybe Finland har meldt sin interesse for Widerøe.

Selskapet har sitt utspring i engelske Flybe, et flyselskap som markedsfører seg som størst i Europa på regionalfly.