Hopp til innhold

Braathen melder interesse for Widerøe

Flyarving Per G. Braathen ønsker å kjøpe flyselskapet Widerøe fra SAS. Han vil ha et skandinavisk flysamarbeid med Sverigeflyg og Malmö Aviation.

Per G. Braathen vil kjøpe Widerøe

MULIG KJØP: Per G. Braathen vokste opp i Braathen-familien som i sin tid eide og drev Braathens SAFE. Nå snuser han på Widerøe.

Foto: NTB Scanpix: Erlend Aas / NRK: Jan Harald Tomassen

Per G. Braathen vokste opp i Braathen-familien som i sin tid eide og drev Braathens SAFE. SAS kjøpte selskapet i 2004.

Nå eier han reisebyråkjeden Ticket, og de svenske luftfartsselskapene Malmö Aviation og Sverigeflyg. Nå som SAS ønsker å selge Widerøe, står Braathen klar.

– Vi vil drive Widerøe slik det er i dag, vi ser ikke for oss noen står ekspansjon for selskapet. Men sammen med Sverigeflyg og Malmö Aviation ser vi at vi kan bygge en skandinavisk struktur som kan være et godt supplement til SAS og Norwegian, sier Braathen til NRK.

Vil kjøpe alene

Flyarvingen har tidligere også vært sjef for Saga Solreiser, som var eid av SAS. Han annonserte sin interesse for Widerøe til TV 2 først.

Braathen opplyser til NRK at han er i dialog med SAS om et kjøp. Han vil ikke kommentere en mulig pris, og heller ikke når handelen kan skje.

For å få til et best mulig samarbeid mellom de svenske flyselskapene og Widerøe, ønsker han i utgangspunktet å kjøpe Widerøe alene.

– Vi tror at en sammenslåing av disse vil skape en god plattform for å drive denne typen operasjoner langsiktig og bra, forklarer Braathen.

– Må konkurrere

Widerøes kunder vil ikke merke noe til et eierskifte, lover han.

– Jeg er veldig imponert over Widerøe drifter sin virksomhet. De jobber i et ganske hardt klima, og særlig på vinteren. Kundene vil ikke merke noe, men vi vil utvikle Widerøe forsiktig fremover, sier Braathen.

– Ikke minst vil vi se til at Widerøe er forberedt på å konkurrere. Selskapet har levd en veldig beskyttet tilværelse, og jeg tror ikke de i for all fremtid vil leve så beskyttet som de gjør, forklarer han.

Braathen påpeker at eieren SAS lenge levde beskyttet, men at den tiden er over.

– Vi har jobbet i utsatt og konkurrerende virksomhet med SAS og Norwegian i lang tid, og vi må tilpasse vår virksomhet hver dag. Som en privat eier må jeg tjene penger hvert år. SAS har dessverre levd beskyttet, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

Boeing 737 fra Braathens SAFE

FLYHISTORIE: Per G. Braathen vokste opp i Braathen-familien som i sin tid eide og drev Braathens SAFE. Selskapet ble solgt til SAS i 2004.

Foto: Knudsen, Anders Marius / SCANPIX

– Stort press på lønnsomhet

Dagene frem til søndag, som ledelsen i SAS har satt som deadline for å bli enig med sine ansatte om kuttplaner, er de viktigste selskapets historie, mener Braathen.

– Jeg tror det er viktig for SAS' medarbeidere å forstå at de er de største taperne hvis de ikke blir enige med ledelsen om nye vilkår, sier Braathen.

– Når passasjerene ikke betaler høyere priser enn det gjør i dag, må kostnadene tilpasses. Det får dessverre medarbeiderne i SAS smertelig erfare nå.

Braathen konstaterer at flyvirksomhet generelt er under stort press. På de elleve årene han har eid Malmö Aviation, har gjennomsnittsprisen per passasjer gått ned med ti prosent.

– Hvis du ser på hvordan kostnadsøkningen i Norge og Sverige har vært i løpet av elleve årene, kan du tenke deg hvilket press det er på lønnsomhet i flyselskaper, sier flyarvingen.

Flere er interessert

Flere potensielle kjøpere har meldt sin interesse for Widerøe den siste tiden.

Etter det NRK kjenner til er Torghatten ASA, Norges nest største transportselskap, interessert i å kjøpe flyselskapet. Torghatten har tidligere vært stor aksjonær i Widerøe, sammen med Nordlandsbanken.

Ola Giæver

INTERESSE: En gruppe investorer ledet av Widerøe-pilot Ola Giæver har også uttrykt et klart ønske om å kjøpe Widerøe

Foto: NRK

En gruppe investorer ledet av Widerøe-pilot Ola Giæver har også uttrykt et klart ønske om å kjøpe Widerøe. Investorgruppen består av Widerøe-ansatte og én ekstern investor.

– Vi har fått signaler om at dersom vi kommer med et godt opplegg, er det mulig å få kjøpt Widerøe, sier pilotveteran og investor Ola Giæver jr. til NRK.no mandag denne uken.

I tillegg vurderer det finske flyselskapet Flybe Finland å kjøpe Widerøe, ifølge Aftenposten.

– Vi leter hele tiden etter muligheter for å ekspandere i Skandinavia, Norden og de baltiske landene. Vi vil nå se på mulighetene som har oppstått i Norge når Widerøe nå er til salgs, opplyser PR-sjef Liz Sheridan i Flybe til Aftenposten tidligere denne uken.

Tidligst neste år

Den danske storavisen Berlingske skriver at Widerøe kan være verdt en milliard kroner.

Ifølge Dagens Næringsliv vil et salg av Widerøe tidligst kunne skje neste år. Først må SAS ordne opp med fagforeninger og pensjonsproblemer.

– Prosessen er startet opp, men dette ligger ikke først i løypa, sa investorkontakt Sture Stølen i SAS til avisen onsdag denne uken.

Stølen ser for seg at et salg av Widerøe først vil skje et godt stykke ut i året. Han ser for seg at det er mest sannsynlig at en finansiell gruppering, og ikke et selskap som driver med luftfart, blir kjøper. Det har allerede kommet flere henvendelser han kaller interessante.