Hopp til innhold

SAS vil slåss for Widerøe

Flere interessenter vil overta gullgruven Widerøe, men SAS vil slåss med nebb og klør for å beholde det lønnsomme samarbeidet de har om passasjerer og rutetider.

Alta lufthavn

TIL SALGS: Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling skal selges, sammen med andre uspesifiserte eiendommer og verdier.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Eierskiftet vil ikke få noe å si for det etter hvert kjente rutemønstret, men allerede nå går debatten om det tette forholdet mellom Widerøe og SAS.

Vil likestille

– Det ville vært rart om SAS og det selskapet som overtar for Widerøe, skulle fortsette det tette samarbeidet om rutetider som har vært mellom SAS og Widerøe, sier Per Munkerud, som har vært samferdselssjef i Nordland fylkeskommune i 23 år.

Den pensjonerte byråkraten kjenner anbudssystemet, og han mener tida nå er moden for at også Norwegian får muligheten til å fly på rutetidene til de som reiser fra småflyplassene.

– Det nye selskapet må få samarbeide med hvem de vil, om det er SAS, eller Norwegian, de må få fungere forretningsmessig.

Må tjene penger

SAS kjøpte seg inn i Widerøe i 1996. Selskapet ble eneeier fra 2002. Lukrative Widerøe er nå del av sparepakken i det kriserammede skandinaviske selskapet. Widerøe, SAS Ground Handling og en rekke eiendommer skal selges, noe som skal gi rundt 2,6 milliarder friske kroner i kassen. Bare Widerøe er verdt 0,9 til 1,3 milliarder.

Flere analytikere har uttalt at det kan ta noe lengre tid å avhende Widerøe enn bakkeselskapet Ground service.

De som har meldt sin interesse for å kjøpe det regionale selskapet er Braathen-arving Per Braathen samt en gruppe piloter anført av Ole Giæver og en ekstern investor. I tillegg er det spekulert i om Torghatten Trafikkselskap eller britiske Flybes finske datterselskap kan ønske å overta Widerøe.

– Samarbeid viktig

Sture Stølen, som er leder avdelinga for investorrelasjoner i SAS, sier et tett samarbeid med de nye eierne blir viktig.

–Vi ønsker et samarbeid med de nye eiere, uansett hvem det blir, sier Stølen.

Langsiktige eiere

Stortingsrepresentant Janne Skjelmo Nordås (Sp) fra Nordland er opptatt av at nye selskapet skal ikke styres av andre.

– Vi skal styre gjennom statens kjøp, og så håper vi at de nye eierne er langsiktig, sier hun.