Hopp til innhold

Torghatten vil kjøpe Widerøe

Transportgiganten Torghatten ASA er svært interessert i å kjøpe seg inn i flyselskapet Widerøe. Det er også de Widerøe-ansatte selv, med en foreløpig hemmelig investor i ryggen.

Widerøe-tekniker Bjørn Brekke og Bjørn Ivar Eiring

FÅR SNART NYE EIERE: Strukturmekanikerne Bjørn Brekke og Bjørn Ivar Eiring skrur på en Dash 8-maskin mandag morgen. I dag har de 1.350 Widerøe-ansatte blitt informert om det forestående salget.

Foto: Bjørn Errik Rygg Lunde / NRK

Etter det NRK kjenner til er Torghatten interessert i å kjøpe Widerøe. I dag ble det kjent at kriserammede SAS skal spare inn tre milliarder svenske kroner i året, samt selge unna for samme beløp. Widerøe og SAS Ground Handling er blant selskapene som skal selges.

Ansatte vil overta

Konsernsjef Rickard Gustafson sier SAS forhandler med flere potensielle Widerøe-kjøpere.

En gruppe investorer ledet av Widerøe-pilot Ola Giæver har allerede uttrykt et klart ønske om å kjøpe Widerøe. Investorgruppen består av Widerøe-ansatte og én ekstern investor.

Ola Giæver

Pilotveteran og investor Ola Giæver.

Foto: NRK

– Vi har fått signaler om at dersom vi kommer med et godt opplegg, er det mulig å få kjøpt Widerøe, sier pilotveteran og investor Ola Giæver til NRK.no.

Og dersom et kjøp skulle gå i boks, vet han hva han vil gjøre.

– Da skal vi drive selskapet videre slik det er drevet fram til nå. Vi har en veldig god administrasjon og 1.350 ansatte som har lyst til å delta i denne operasjonen. Alt ligger til rette for at nye Widerøe kan bli en betydelig aktør i norsk luftfart i framtiden, sier Giæver.

Kommentator Knut Eirik Olsen i NRK ser ikke bort fra at investorgruppen Ola Giæver har i ryggen består av blant annet Torghatten. Det vil ikke Giæver kommentere i dag.

Tidligere storaksjonær

Torghatten har tidligere vært stor aksjonær i Widerøe, sammen med Nordlandsbanken. Senere solgte Torghatten sine aksjer i Widerøe direkte til SAS.

Torghatten ASA er Norges nest største transportselskap, og driver busser, ferger og hurtigbåter i hele landet. Fergeforbindelsen Moss-Horten, er et av selskapene.

Torghatten har vært aksjonærer i Norwegian. Og et kjøp av Widerøe handler om de rette betingelsene for Torghatten.


– Widerøe kan stå på egne bein

Alta lufthavn

TIL SALGS: Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling skal selges, sammen med andre uspesifiserte eiendommer og verdier.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

På Widerøes hovedkontor i Bodø er informasjonssjef Silje Brandvoll i full gang med å informere de ansatte om at selskapet blir solgt.

– Stemninga er avventende, sier hun til NRK.no.

Widerøe går godt og flyselskapet er et attraktivt produkt. Det gjør at de ansatte ser lyst på framtida.

– Vi har levert overskudd i 13 år. Widerøe er et selskap som fint kan stå på egne bein. Det er viktig både for oss og kundene våre at det produktet vi leverer gjennom Star Alliance vil fortsette. Det har vi forstått at SAS også ønsker å gjøre, sier Brandvoll.

Widerøe med sine 1.350 ansatte opererer i dag flere ruter for staten på anbud. Dette gjelder særlig til mindre flyplasser i distriktene der trafikkgrunnlaget er for lite til å drive kommersielt.

Flyselskapet Widerøe er prissatt til en milliard kroner.

– Vil stå friere

– Widerøe blir friere til å utvikle selskapet når SAS selges, mener Karl Kleve, som er konservator og prosjektleder ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø.

Nå kan Widerøe sette i gang planlegging av nye rute, ifølge Kleve.

– Allerede for ti år siden snakket Widerøe om å bevege seg utenom kortbanenettet, og bli et nordeuropeisk selskap med ruter til København og Berlin. Men SAS satte ned foten, sier Kleve til NRK.no.

– Ikke gunstig

Stortingsrepresentant Geir Ketil Hansen (SV) mener det ikke er gunstig at SAS selger Widerøe. Han mener det er viktig at Widerøe får lokale eiere hvis det først må selges.

– Det er viktig at Widerøe har forankring i Distrikts-Norge og de regioner de er stor. Som stor eier i SAS, har Staten et overordnet ansvar for kommunikasjon i distriktene. Derfor må de følge nøye med nå, sier Hansen.