Hopp til innhold

– Ingen reell konkurranse om kortbaneflyruter i Norge

Det danske flyselskapet DAT ble vraket da Samferdselsdepartementet utropte Widerøe som kontraktvinner av samtlige regionale ruteflyginger i Nord-Norge. – Det er ingen reell konkurranse, mener toppsjefen i DAT.

Jesper Rungholm, Administrerende direktør i DAT

– Widerøe har en 100 prosent dominerende posisjon på markedet i dag. Det er ikke sunt, mener administrerende direktør Jesper Rungholm i det danske flyselskapet DAT.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

– Widerøe kommer sikkert til å tilby innbyggerne i nord et godt flytilbud med den nye avtalen, men noen reell konkurranse om kortbaneflyruter i Norge er det fortsatt ikke, sier DAT-direktør Jesper Rungholm under Vågan Næringsforening sin samferdselskonferanse i Svolvær.

I 2012 vant det danske flyselskapet DAT kampen om flyrutene til og fra Lofoten, men like før oppstarten trakk departementet tilbake kontraktstildelingen.

Denne uka var Rungholm tilbake i Lofoten for første gang siden nederlaget mot Widerøe.

Tapte igjen

Også i år tapte DAT anbudskampen om de kortbanerutene som de søkte på i Nord-Norge. Rungholm sier Widerøes posisjon i nord ikke er sunn.

– Mangel på reell konkurranse er aldri sunt. Vi ser markant lavere priser der Widerøe la inn tilbud på flyruter som vi også var interessert i, kontra der vi ikke kunne legge inn tilbud.

For Rungholm og DAT mangler fly som kan operere på de korteste rullebanene, derfor er Rungholm svært interessert i at det bygges storflyplasser på Helgeland og Lofoten.

Håper på lengre rullebaner

– Det er meget spennende planer som er på gang i Nordland. Vi er alltid interessert i å fly på de rullebanene som er lang nok for våre fly og der det er passasjergrunnlag eller anbudsavtaler.

(artikkelen fortsetter under)

Widerøe

Samferdselsdepartementet har innstilt Widerøe's Flyveselskap AS som kontraktvinner på drift av regionale ruteflyginger i Nord-Norge fra 1. april 2017.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Samferdselsdepartementet i sluttfasen med å behandle storflyplass i Mo i Rana. Så langt har DAT vært mest interessert i å fly i Lofoten.

– Men vi er interessert i alt som gir en reell mulighet for å operere med de flytypene vi har. Vi kommer til å følge nøye med framover for å se om det er en sjanse for at vi kan komme tilbake. Men det er først og fremst Lofoten vi har vært interessert i. Blir det bygd ny flyplass i Lofoten er vi selvsagt interessert, sier Rungholm.

– For dyrt i Nord-Norge

Under konferansen sammenlignet Rungholm det han mener er for dyre priser i Nord-Norge med Widerøe, men prisene som DAT tar på sin egen «distriktsrute» i Danmark. København til Bornholm.

– Det er ingen andre enn oss som flyr på den ruta, og til tross for det er snittprisen vår under 500 kroner per billett. Årsaken er konkurranse fra fergetrafikken til øya. Her må vi presse priser med en gang det er konkurranse om kundene. Det trenger ikke Widerøe å gjøre på de fleste av flyrutene i nord, påpekte Rungholm.

Lover nye ruter

Forrige uke lovte Widerøe å starte med direkteflyvinger mellom Oslo til Stokmarknes, Svolvær, Leknes, Mosjøen og Mo i Rana. Disse vil alle starte opp i april 2017, bortsett fra Stokmarknes som er en del av midtsommerprogrammet deres.

Fra 3. april 2017 kan man også reise til Tromsø fra Svolvær og Leknes.