NRK Meny
Normal

Ungdomsparti vil ikke ha PC-ordning på skolen

Høyres ungdomsparti mener feil bruk av data i skolen er en av årsakene til Norges dårlige resultater i PISA-undersøkelsene. Nå vil Unge Høyre fjerne ordningen med å gi PC-er til alle elever.

Torbjørn Røe Isaksen

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) blir bedt om å undersøke PC-bruk i skolen.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Unge Høyre mener at feil IKT-bruk i skolen fører til konsentrasjonssvikt og dårlige resultater, skriver Dagbladet.

– Vi lurer oss selv hvis vi tror det er moderne undervisning å la elever sitte fritt og skrive notater med hver sin PC, sier Mathilde Tybring-Gjedde (21) fra Oslo Unge Høyre.

Les også:

Konsentrasjonssvikt

Ungdomspartiet mener at PC-er og smarttelefoner brukes til å skifte mellom skolens nettsider, digitale læringsplattformer og Facebook og på den måten skaper konsentrasjonssvikt.

– Jeg merker nå i etterkant av videregående at jeg ikke er vant til å skrive for hånd og at jeg er avhengig av Facebook, sier 19 år gamle Hedvig Heyerdahl, også hun fra Oslo Unge Høyre.


Unge Høyre vil nå oppfordre kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til å kartlegge skolenes IKT-bruk og sette det i sammenheng med de dårlige resultatene på PISA-undersøkelsen.

Tror ikke på sammenhengen

Arne Sunde, rektor Spjelkavik Ungdomsskole

Rektor ved Spjelkavik ungdomsskole, Arne Sunde, tror ikke på sammenheng mellom dårlige resultater i PISA-testen og feil bruk av data blant elevene.

Foto: Aina Rødal / NRK

Rektor ved Spjelkavik ungdomsskole i Ålesund, Arne D. Sunde, tror ikke det er en sammenheng mellom dårlige resultat i PISA-undersøkelsen og bruk av PC.

– Det har jeg vanskelig for å forstå, jeg tror ikke det er en direkte sammenheng, sier han.

Sunde har fulgt med på debatten i etterkant av det dårlige resultatet.

– Jeg har lagt merke til at noen skylder på lærebøkene vi har i matematikk, forklarer han.

På Spjelkavik ungdomsskole brukes ikke PC-er i alle fag, og elevene har ikke egne PC-er, men låner bærbare dater som ligger på skolen. Sunde mener det er flere fordeler enn ulemper ved å bruke data i undervisningen.

– Absolutt. Det handler om å ha en mer oppdatert undervisning, sier han.

Fokus på utenatlæring

Ynge Omenås

Rektor ved Fagerlia Videregående skole, Yngve Omenås, sier det er viktig at elevene lærer å bruke data på en god måte.

Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune

Yngve Omenås som er rektor ved Fagerlia Videregående Skole i Ålesund, sier at PC-bruk blant elevene har vært diskutert i elevrådet.

– Noen mener at elevene blir ukonsentrerte når de har tilgang til Facebook og liknende, sier han.

Omenås mener det er fokus på at elevene også må lære ting utenat.

– Elevene burde for eksempel ikke trenge kalkulatorer til alt mulig. Når elevene har eksamen i realfag, er halvparten av den uten noen form for hjelpemiddel, sier han.

Blir feil å kutte ut

Selv om han ser fordeler med å ikke bruke PC-er til alle tider, tror han ikke at Unge Høyre har rett i at det er best å kutte ut bruken.

– Det er mer komplekst enn å bare si at man ikke skal ha PC, sier han.

Omenås har i flere år arbeidet i det private næringslivet og har sett hvor viktig det er at elevene mestrer PC- bruk i hverdagen.

– Det handler om å lære elevene tidlig hvordan man henter inn og bearbeider stoffet man finner. Det trenger å kunne i arbeidslivet, sier han.