NRK Meny
Normal

Varsler aksjon mot Lano-flytting

Ellofabrikken i Kristiansund, som produserer Lano-såpe, kan bli nedlagt. Både ansatte og innbyggere i byen forbereder seg på protestmarkering i helgen.

Ello i Kristiansund

Lano er en av de kjente merkevarene som bli produsert i Kristiansund. Nå kan fabrikken bli nedlagt.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Det er ikke bare ketchupen og sennepen som kan bli svensk. Også Lanosåpen og andre kjente hygieneprodukter som i dag blir produsert på Lilleborgs avdeling i Kristiansund, kan bli flagget ut til Sverige. I januar offentliggjorde Orkla at fabrikken kan bli nedlagt.

Ello er 116 år gammel og startet som en margarinfabrikk. Senere har fabrikken blitt en av landets største produsent av personlig pleie-artikler.

– Det at Orkla flytter ut av landet hører ikke hjemme noe sted. Det er Norge som har gjort Orkla stor, sier operatør Jan Erik Holm.

Unni Garberg

Unni Garberg er hovedtillitsvalgt og mener at fabrikken ikke bør legges ned når den tjener penger.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Varsler aksjon

De rundt 60 ansatte er provoserte av spareplanen. De føler at de har vært med å bygge opp kjente merkenavn gjennom årtier. Lørdag er det varslet en markering mot nedleggingen, der også flere politikere og fagforeningsledere deltar.

Unni Garberg er hovedtillitsvalgt og har jobbet ved fabrikken i over 30 år. Hun er kritisk til Orklas flytteplaner.

– Vi tjener penger og det er urettferdig. Det er bare for at Orkla skal tjene enda mer, sier Garberg. Hun frykter at de ansatte snart blir arbeidsledige.

LES OGSÅ:

Mister identiteten

Også innbyggerne i Kristiansund er sinte over nedleggingsplanene. Dette handler om mer enn arbeidsplasser i byen som er hardt rammet av oljenedturen. Folk i Kristiansund føler at Orklas profittjakt truer deler av identiteten og historien til byen.

– Det er Kristiansunds identitet. Både Lano og de andre merkevarene er en del av stoltheten til Kristiansund, sier Bengt Gustav Eriksson. Han er leder i LO Ytre Nordmøre.

Har fire fabrikker

Orkla skriver i en epost til NRK at de har forståelse for at den pågående utredningen skaper både usikkerhet, følelser og engasjement. De må gjøre en grundig vurdering av fabrikkstrukturen, fordi de sitter med fire forholdsvis små fabrikker i Norden, med overlappende teknologi.

– Vi konkurrerer mot globale aktører i svært konkurranseutsatte kategorier med sterkt innovasjons- og markedspress. Vi er derfor nødt til å effektivisere vår verdikjede. Vi vil understreke at det ennå ikke er tatt noen beslutning, sier Knut Eckhoff, Supply Chain Director i Orkla Home & Personal Care.