Under halvparten av dem som kjører buss der det er montert belte, bruker beltet. Men Statens vegvesen tror mørketallene er store.
En usikra passasjer i en buss vil fyke fremover i en voldsom fart hvis bussen krasjer.
– Det vi ofte ser i ulykker, er at passasjerene blir kastet rundt i eller ut av bussen. På den måten kan passasjerene gjøre stor skade på både seg selv og hverandre, forteller Roar Ødegård i vegvesenet.
I vegvesenet sin vektkalkulator kan du regne ut hvor tung du blir hvis du er usikra når bussen krasjer. En person på 68 kilo blir like tung som en ung elefant. Altså 1,6 tonn.
– Det kan være veldig farlig å være usikra i buss, sier Ødegård.
I 2014 ble 7 drept, 7 hardt skadd og 68 lettere skadd i forbindelse med bussulykker. Flere av de omkomne kunne reddet livet om de hadde brukt belte.
- Les også:
- Les også:
Statens vegvesen vil denne uken gå om bord i bussen for å gi passasjerene god informasjon om hvor viktig det er å bruke belte, og i tillegg registrere antallet passasjerer med og uten belte.
Komfort før sikkerhet?
I en fersk spørreundersøkelse svarer 1 av 2 at de ikke bruker belte fordi det er gammel vane og fordi de glemmer det. Busspassasjerene oppgir selv at de har behov for å bli minnet om at beltet må på.
Ødegård forteller at det er akkurat samme krav for beltebruk i buss som i bil. Han tror at de fleste vet om kravet.
– Vi har inntrykk av at de yngste er de flinkeste. De som er eldre har vært vant til busser uten belte, og gammel vane henger igjen.
I såkalt Klasse 1-busser, bybusser, er det ikke krav til å bruke beltet. Ødegård forklarer at det er fordi bussene har andre krav til hastighet og kjørestil enn ekspress- og turbusser.
Kontrollene denne uka blir gjort i Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.