Hopp til innhold

Annerledesbyen Drammen «tvunget» til bompengegrep

«Alle» partiene er imot. Likevel kan det bli bomring i Drammen, og byen vil da ikke lenger skille seg ut fra andre byer.

Drammen by

Drammen er delt i to av elva. Byen er også delt i to i synet på bompenger.

Foto: Lise Åserud / NTB

Det er, eller er planlagt, bomring i eller rundt alle Norges 10 største byer – bortsett fra én.

Drammen er annerledesbyen hvor de fleste partiene i valgkampen lovte de 104.000 innbyggerne at de skulle kjempe for å holde den ren for bompengekameraer.

Et drøyt halvår etter valget kom kontrabeskjeden fra ordfører Kjell Arne Hermansen (H): De skal utrede en bomringordning, skriver Drammens Tidende.

Tydelig statsråd

Partiene som utgjør flertallet i byen (Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pensjonistpartiet) gikk til valg på å ikke innføre bomring. Det samme gjorde Arbeiderpartiet og Senterpartiet.

Nå føler ordføreren seg «tvunget» til utredning av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

– Som ordfører må jeg høre hva samferdselsministeren fra Arbeiderpartiet sier, og han sier vi må utrede en brukerfinansiering for å kunne komme i dialog om en byvekstavtale, sier Hermansen til NRK.

Kjell Arne Hermansen og Høyre i Drammen var svært fornøyde med valgprognosene.

Kjell Arne Hermansen og Høyre jublet over valgseier i fjor høst, blant annet etter å ha lovet velgerne å kjempe mot bompenger.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

En byvekstavtale vil utløse flere tiltak som vil begrense biltrafikken i den såkalte Buskerudbyen, som består av Drammen, Lier, Øvre Eiker og Kongsberg. En slik avtale med staten vil være svært lukrativ, og Nygård forutsetter at kommunene har utredet bomring før han vil gå i forhandlinger med dem.

– Etter vår prosess skal spørsmålet videre til kommunestyrene for endelig behandling om veien videre, forklarer Hermansen.

– Ville du helst sluppet å si dette høyt?

– Nei, min jobb er å gjøre det som er viktig for Drammen, for å beholde belønningsmidler eller få til en byvekstavtale. Med eller uten bompenger, så må det belyses. Det går ikke an å være ordfører uten å gjøre noe med et så klart svar fra samferdselsministeren.

– Dyrt for veldig mange

Folk NRK møter på gata i Drammen er skeptiske til utredningen, og håper det vil være mulig å få til en byvekstavtale uten bomring.

– Det bør ikke koste noe å dra til Drammen, sier Hege Lill Bakken.

– Det er vel den veien det går uansett. Du ser det jo i andre byer, sier Tor Edvard Roll

– Det blir dyrt for veldig mange i en hverdag hvor det er veldig mange utgifter fra før, sier Aleksander Listhaug.

Politisk kommentator i Drammens Tidende, Hege Breen Bakken, ber innbyggerne som krysser fingrene for å slippe bompenger, ikke ha for store forhåpninger.

Bomring på sikt uansett

– Jeg synes det er positivt at ordføreren har tatt signalet fra statsråden, om at de må utrede bompenger hvis de i det hele tatt skal ha sjanse til å komme i forhandlinger om en byvekstavtale, selv om det store, hårete målet deres er å få til en avtale uten bompenger, sier Bakken til NRK.

Hege Breen Bakken, politisk redaktør i Drammens Tidende

Politisk redaktør i Drammens Tidende, Hege Breen Bakken.

Foto: Drammens Tidende

– Er det mulig å få til en byvekstavtale uten bompenger?

– Det er veldig få som har tro på det.

Målet er en nullvekst i bytrafikken. En byvekstavtale er et slags spleiselag mellom staten, de fire kommunene i Buskerudbyen, fylkeskommunen, Vegvesenet og Jernbaneverket. Avtalen skal sikre vekst i næringslivet, boligmarkedet og innbyggertallet.

– Resultatet er at man kanskje får utløst noen titalls milliarder kroner til vei, sykkelveier og kollektivtilbud, sier Bakken.

– Hva er sjansen for at vi ender opp med en bomring?

– På lang sikt, vi snakker om mange år, kommer vi ikke utenom det. Før det må enda flere innse dette, gå med på det og stå i det, uavhengig av om det er valg om ett, to eller tre år.