– Vi er like rustne som alle andre. Første turen min i år, følte jeg meg som Bambi på isen.
Magne Jørgensen jobber som MC-sensor ved Hafslund trafikkstasjon i Sarpsborg. Da det var klart for årets første oppkjøringsdag torsdag, hadde han og kollegene forberedt seg lenge.
– Alle sensorene i Vegvesenet har kjørt mer enn 100 mil før vi begynner å kjøre førerprøver, sier han.
Lærer seg å «bli ett» med motorsykkelen.
NRK møter både sensorer og oppkjøringskandidater på den lukkede banen i Sarpsborg der ferdighetsdelen av oppkjøringen foregår. Også sensorene bruker banen til trening.
– Det gjør vi hvert år for å få kompetansen opp på nivå igjen, sier Jørgensen.
Han mener at slik kjøring er viktig for å klare å beherske sykkelen skikkelig
– Man lærer å «bli ett» med sykkelen. Bremsing, gassing, svinging. At det flyter av gårde. Det er et samspill i å kjøre motorsykkel. Det handler om motorikk og kroppsbeherskelse.
Jan Erik Bertheussen er også sensor på samme sted. Han mener at alle MC-førere bør trene:
– Du har ikke kjørt på et halvt år, og da bør du ha litt tanker rundt det og bygge opp ferdigheter igjen. Da er det en god ting å ta kontakt med en kjøreskole og få litt bistand derfra.
Full kalender
– Full! Den er full.
Bertheussen er klinkende klar når NRK spør ham om hvordan kalenderen hans ser ut i sommer.
Torsdag var sesongens første oppkjøringsdag. De neste ti ukene er fullbooket for ham og hans kolleger. I løpet av sesongen regner de med å sende 800 ferske MC-førere ut i trafikken.
Marcus Andersen fra Halden er en av dem. Faktisk så er han sesongens andre som har klart å ta lappen. Han nøler ikke når NRK spør om planene for resten av dagen:
– Jeg skal rett hjem og kjøre en Kawasaki Ninja 125, sier den ferske MC-føreren.
– Vaska’n i går.
Mange ulykker denne uken
Ifølge Statens vegvesen har det hvert år de siste ti årene vært rundt 170 hardt skadde eller omkomne motorsyklister.
Bare denne uken har det vært minst 22 ulykker med MC involvert. I 16 av ulykkene har det vært personskade. 12 av dem skjedde 1. mai. Bertheussen har en teori på hvorfor det var så mange den dagen:
– Det kan være at det er første turen til mange. De har muligens ikke den erfaringa de hadde i fjor. Kanskje har de ikke sett over og testet sykkelen heller.
Det er ikke unge motorsyklister, som Marcus Andersen, som dominerer ulykkesstatistikken. Det er det voksne menn som gjør.
Den nybakte MC-føreren har noen gode råd til andre MC- førere for å unngå ulykker:
– Kjør pent. Ikke bryt fartsgrensa. Og se i speila.