Smøla kan ha løsningen på fergeproblemet – fylket sier nei

Bytting av ferger kan løse problemet med gasstransporten for reisende mellom Aure og Kristiansund, men fylket vil ikke ha fergebytte.

Gassproblem på ferge

GASSTRANSPORT: Ferga mellom Seivika og Tømmervåg mangler branslukkingsystem med skum og kan bare ta med 25 passasjerer sammen med gasstransporten. Å bytte ferger med Smøla kan være en løsning, men fylket vil se på andre alternativer.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Når gassbilen kjøre ombord må andre stå igjen. For ferga mellom Seivika og Tømmervåg mangler branslukkingsystem med skum, og den kan da bare ta med 25 passasjerer sammen med gasstransporten.

Som NRK fortalt i går, har det blitt et stort problem etter at gasstransporten har økt kraftig på strekningen.

M/F «Edøyfjord» kan være løsningen

Et kvarters kjøretur unna går fergen «Edøyfjord» mellom Aure og Smøla. En ferge som har mulighet til skumslukking ombord.

Elisabeth Jørgenvåg

Elisabeth Jørgenvåg, ved samferdselsutvalget i Møre og Romsdal (NML).

Foto: Eirik Haukenes / NRK

– Den hadde vært en løsning som alle kunne levd med i noen måneder. For å kunne få til en midlertidig løsning på sommeren når det er høytrafikk, sier Elisabeth Jørgenvåg ved samferdselsutvalget i Møre og Romsdal (NML).

Men denne løsningen kommer ikke til å se dagens lys, ifølge fylket.

– Nei, det er ikke en aktuell problemstilling, sier Magne Hanestadhaugen, samferdselsrådgiver i Møre og Romsdal fylkeskommune.

– Hvorfor ikke?

– Det er et annet fartsområde og vi må også ha en ferge som skal erstatte det sambandet.

Fergen har de samme kravene

Den værharde overfarten til Smøla har spesielt strenge krav, men B-fergen på den andre kryssingen har alle de samme godkjenningene og er like stor.

Magne Hanestadhaugen, samferdselsrådgiver i Møre og Romsdal fylkeskommune

Magne Hanestadhaugen, samferdselsrådgiver i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Det er da altså mulig å gjøre et bytte, frem til skumsystemet er montert på M/F «Bjørnsund» i månedsskiftet september/oktober. Likevel holder fylkeskommunen på sitt og leter etter alternative løsninger.

– Det kan for eksempel være å la gasstransporten kun gå på B-rute avgangene, sier Hanestadhaugen.

En grunn til at de ikke ønsker å bytte ferge, er at det knyttes en del kostnader til blant annet utsjekk av mannskap.

– Ja, men det er lite samfunnsøkonomisk at situasjonen er slik som den er i dag også, sier Jørgenvåg.