Flere må derfor vente lenge på å få viktige hjelpemiddel, seier avdelingsdirektør for NAV Hjelpemiddelsentral Hallgeir Holen.
- Vi har problem med å få det ut til den enkelte kommune og ut til den enkelte bruker, sier Hallgeir Holen som er avdelingsdirektør for NAV Hjelpemiddelsentral i Møre og Romsdal.
NAV Hjelpemiddelsentralen distribuerer varer til samtlige kommuner i Møre og Romsdal. Transportbehovet er stort. I fjor distribuerte sentralen 45.000 varer.
- Dette gjelder alle slags hjelpemiddel. Det gjelder blant annet rullestoler, madrasser og senger.
Maks 30 kilo ikke nok
Hjelpemiddelsentralen bruker vanligvis transportselskapet Schenker som nå er i streik. Nå benyttes Posten, men posten har ei vektgrense på 30 kg per kolli.
Partane i transportkonflikten frykter at streiken kan bli langvarig. Tirsdag fikk de streikende et tilbod på tre kroner i timen, men dette var ikke nok for å avslutte streiken.
Ifølge Transportarbeiderforbundet er det ikke pengar som er hovedproblemet, men i stedet hvilket arbeid sjåfører og terminalarbeidere skal utføre.
Dekker ikke behovet
For hjelpemiddelsentralen handler det om å få ut viktige hjelpemiddel. Blir streiken langvarig kan følgene bli alvorlige for de som trenger hjelpemiddel.
- Vi har en del på lager og brukt opp igjen en del av det som vi får fra kommunene. Dette er ikke nok til å dekke behovet.