- Kan tape 1 milliard på streiken

De streikende transportselskapene regner med å tape opp mot 1 milliard kroner årlig som følge av streiken. Arbeidsgiverne varsler at hver tiende arbeider på godsterminalene kan bli oppsagt.

DHL- og Bring-terminalen på Skedsmo

Det er fortsatt streik på DHL- terminalen på Skedsmo.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Frontene synes fortsatt steile i transportsektoren, etter at arbeidsgiversiden tirsdag kom med forslag til løsning på konflikten.

LES: Transportstreiken: Partene står lengre fra hverandre

LES: Mot løsning i transportstreiken

Nå kommer arbeidsgiverne med en ny brannfakkel i en allerede fastlåst konflikt.

- Ut fra erfaring er vi ganske sikre på at bransjen vil tape 5-10 prosent i omsetning på lang sikt som en følge av konflikten. Det vil resultere i tilsvarende bemanningsreduksjoner, sier administrerende direktør Tom Rune Nilsen i Logistikk og Transportindustriens Landsforening (LTL).

De mener at streiken nå har vært så langvarig, at den vil føre til varig omsetningsreduksjon og dermed kostnadskutt og masseoppsigelser i de streikerammede bedriftene Tollpost, Schenker, DHL og Bring.

Konflikten ser veldig låst ut, men hvis fornuften seirer, får vi en løsning fort.

Tom Rune Nilsen, administrerende direktør LTL

De fire store hadde i 2009 en samlet omsetning på 10 milliarder kroner.

- Vil bli mer direktedistribusjon

Tom Rune Nilsen, administrerende direktør LTL

Tom Rune Nilsen, administrerende direktør LTL

Foto: LTL

- Kundene bruker nå andre transportører for å få godset frem. Det er grunn til å tro at det blir mer direktedistribusjon utenom terminalene i tiden som kommer, fordi terminalene viser seg å være sårbare, sier kommunikasjonsdirektør Ole Hagen i Tollpost Globe til NRK.

Han mener at kundene vil sikre seg flere transportkanaler i tilfelle fremtidige streiker, og at aktører som Posten, som ikke er i streik vil ta varige markedsandeler.

Det betyr kostnadskutt, og bemanningsreduksjoner.

- Hundrevis av årsverk i fare

- Vi må redusere staben i tråd med omsetningsfallet, og regner med et varig bortfall av arbeidsplasser, sier Jon Røstad, som er viseadministrerende direktør i Schenker.

De taper penger, og kanskje vil de få problemer med å få tak i kundene igjen. Men det er ikke vårt ansvar.

Roger Hansen, forbundsleder Norsk Transportarbeiderforbund

Bransjen regner med at opptil 200 årsverk på godsterminalene hos de streikerammede bedriftene kan bli overflødige som en følge av streiken, og opp mot 100 administrative stillinger. I tillegg kan flere hundre sjåfører miste jobben.

- Det er ikke noen grunn til å oppfatte dette som noen trussel. Det er en naturlig konsekvens fordi streiken har blitt så langvarig, sier Tom Rune Nilsen i LTL.

Frykter ikke masseoppsigelser

Forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund mener arbeidsgiversiden overdriver, men ser ikke bort fra at det kan være realisme bak tallene.

- Vi ser for oss scenarioet med at de taper penger, og kanskje vil de få problemer med å få tak i kundene igjen. Men det er ikke vårt ansvar, sier Hansen til NRK.

Roger Hansen, forbundsleder Norsk Transportarbeiderforbund

Roger Hansen, forbundesleder Norsk Transportarbeiderforbund

Foto: Johan B. Sættem

Han mener at årsaken til at konflikten fortsatt pågår, er at LTL sier en annen ting i møte med Transportarbeiderforbundet enn i pressen.

- Hadde de stått for det de har kommunisert i offentligheten, ville det sannsynligvis vært enighet nå, sier Hansen.

Striden står i første rekke om hvilke oppgaver sjåførene skal kunne utføre på en godsterminal, og om det er arbeidsgiverne som skal kunne avgjøre dette ensidig som en del av styringsretten.

Kan gå mot løsning torsdag

- Det er helt naturlig at vi kjefter på hverandre i det offentlige rom, men jeg har tro på at vi vil komme til enighet, sier Roger Hansen.

Han sier at Transportarbeiderforbundet nå sjekker om tilbudet er i samsvar med det som LTL har kommunisert til offentligheten, og at en løsning på konflikten tidligst kan komme torsdag ettermiddag.

- Vi må vurdere tilbudet alvorlig. Det blir litt munnhuggeri her og der, men det er ikke lov å miste trua, avslutter Hansen.