Fergene måtte stoppe lasting, sakke farten eller legge om kursen.
Flere observasjoner
Vardehorn observerte at skipet hadde høy fart.
Styrmann Roar Rebbestad på bilferga Nordmøre mener de burde ha blitt varslet.
Bilberga Nordmøre var ikke de eneste som merket at det franske kystvaktskipet var på prøvetur.
Ombord på Vardehorn over Hareid-Sulesund observerte de skipet og merket seg at det holdt stor fart.
Og Brandal i sambandet Festøya - Solevågen stoppet lastingen, selv om de lå noe i le på Solevågen.
Bilferga Ivar Aasen merket at kystvaktskipet var på prøvetur.
Og Ivar Aasen på Magerholm - Ørsneset varslet hamnevakten om at skipet laget så mye sjø da de låg ved kai at vogntogene ombord svaiet.
Alle melder de om høy fart og høye bølger.
Selv om det ikke ble skader som følge av prøveturen, mener Rebbestad det er uforsvarlig at kystvaktskipet holder stor fart.
Ble ikke varselet
Han mener dessuten de burde blitt varslet.
Myklebust verft
Men blant annet røde dager på grunn av påsken gjorde at det ikke ble varslet denne gangen, vedgår administrerende direktør ved Myklebust verft, Per Kristian Furø.
Det er dette verftet som har skipet til bygging.
Skipet var på prøvetur også før påske, og da ble det varslet, sier Furø.