NRK Meny
Normal

Sævik kritisk til statlig eide ferger

Per Sævik kjøpte nylig fergeselskapet Fjord1. Nå foreslår Statens vegvesen at staten skal inn på eiersiden i fergene. Den ideen synes rederen lite om.

Per Sævik

KRITISK: Per Sævik liker ikke tanken om at statens skal inn på eiersiden i fergene.

Foto: Torill Øvrelid / NRK

M/F Kvernes i Valldal

FERGE: Ferga M/F Kvernes til kai i Valldal på Sunnmøre. Statens vegvesen vil ha statlig eide ferger i fremtiden.

Foto: Paul Kleiven / Scanpix

Onsdag kom det frem at Statens vegvesen foreslår at staten selv skal gå inn å kjøpe og eie ferger. Dette for å skape økt konkurranse om driften av fergesambandene rundt omkring i landet og Norge som nasjon vil bruke mindre penger på fergedrift mener Vegvesenet.

For under en måned siden kjøpte Herøy-reder, Per Sævik, opp fergeselskapet Fjord1 av Sogn og Fjordane fylkeskommune. Sævik og hans rederi Havila Shipping eier nå 69 prosent av Fjord1-aksjene.

Han er ikke fornøyd med at Vegvesenet nå vil at staten skal eie norske ferger.

– Det er klart at som aktør på eiersiden i dette markedet, har jeg veldig lite sans for denne varianten. Og jeg blir svært forbauset hvis en regjering fra Frp og Høyre synes at dette er en god idé. Det må jo være rimelig på tvers av alt de ellers står for, sier Sævik til NRK.

– Negativt for brukerne og staten

Per Sævik

FERGEEIER: Rederen Per Sævik kjøpte nylig fergeselskapet Fjord1.

Foto: Torill Øvrelid / NRK

Det er blitt gjort forsøk i Nordland som har vist at denne modellen kan bidra til å få flere aktører inn på markedet, og bringe ned kostnadene.

Sævik mener konkurransen i markedet er mer enn tøff nok slik situasjonen er i dag.

– I utgangspunktet har jeg litt problem med å se at staten skal spare veldig mye penger på dette. Konkurransen mellom de fire store aktørene i markedet i dag er knalltøff og jeg har ingen tro på at statens tiltak kan gjøre det billigere enn det aktørene i dag gjør det, sier rederen.

Sævik tror at flere mindre selskaper vil melde seg på i anbudsrundene, men understreker nok en gang at han ikke tror det vil komme noen til gode.

– At flere prøver seg på det operasjonelle, driftstekniske skal man ikke se bort ifra, men totalt sett er jeg sikker på at det blir negativt både for brukerne og for staten som oppdragsgiver for en del av disse tjenestene, mener han.