På kjøkkenbordet til familien Dybvik Aamås fylles side etter side med sirlig håndskrift. Olivia (8) og Jenny (10) er i gang med skrivetrening i bøker som moren har kjøpt inn. De terper på hvordan man skriver bokstavene.
– De fyller ut linjene med bokstaver for å få teknikken inn i hendene. Jeg ser stor fremgang, sier mor Rebecca Dybvik Aamås.
Jenny (10) skriver også historier til moren for treningens skyld.
Litt etter litt har skriften blitt penere.
Jentene øver så mye fordi mor mener skriveopplæringen på skolen feiler.
Får hjelp av foreslått tekst
Dybvik Aamås er overbevist om at jentene ikke lærer å skrive skikkelig.
– De bruker iPad til skriveopplæringen. Barna skriver med fingeren på skjermen. Det fungerer absolutt ikke, og ser ikke bra ut. Når de skriver på tastatur får de hjelp av autofunksjoner som gjør at ordene kommer opp av seg selv. De lærer ikke rettskriving. Jeg synes det er helt forferdelig.
Hun viser frem et eksempel der en av døtrene har løst en skriveoppgave på skjerm, men ikke klarer å gjøre det samme med papir og blyant.
– Ordene er feilstavet. Bokstavene er speilvendt. Skriften er ikke pen. Hva hun kan med og uten nettbrett er som dag og natt, sier Dybvik Aamås.
Hun understerker at kritikken ikke er rettet mot lærerne, men at hun er uenig i satsingen på skjerm i skriveopplæringen.
Avviser kritikken
Rektor på Langevåg skule, der jentene går, tilbakeviser at elevene ikke lærer å skrive når de bruker nettbrett.
– Autofunksjon kan skrus av om det er ønskelig, og det jobbes med grammatikk på samme måte som det alltid har vært gjort. Elevene skriver også på ark og i arbeidshefter som lærer skriver ut ved behov, men disse blir sjeldent sendt med dem hjem. Lærerne er flinke til å variere slik at det ikke blir for mye skjerm, sier Lars Johansen.
Han minner om at digitale ferdigheter er en av de grunnleggende ferdighetene barna skal lære på skolen.
– Vi må tilpasse oss utviklinga i samfunnet. Skjerm og digitale hjelpemidler er kommet for å bli, og er noe elevene skal mestre.
Støtter opprop for mindre skjermtid
Rebecca er med i en Facebookgruppen «Opprop for mindre skjermbruk på barneskolen» som på kort tid har fått over 7000 medlemmer.
– Men vil du ikke at døtrene dine skal lære seg digitale ferdigheter?
– Jo, men ikke så tidlig. Jeg mener at fokuset burde være på å lære seg grunnleggende ferdigheter som å lese og skrive, utforske verden, være sosial og få seg venner. De fleste hjem har en smarttelefon eller et nettbrett som barna får lov til å bruke, så de lærer det uansett. De trenger ikke å ha det både hjemme og på skolen når de er så små.
Synes du at det er for mye skjermbruk i skolen?
– Muligheter for gode effekter
Regjeringen skal snart legge frem en ny plan for digitalisering i skolen. For å få en oversikt over feltet, har en gruppe forskere gått gjennom forskningen fra de siste ti årene, og spurt 2500 lærere om deres erfaring.
Hvor mye nettbrettene blir brukt, varierer etter hvilket fag det undervises i, arbeidsmåten som brukes, og klassetrinn.
– Mange studier mener at de digitale ressursene utvider handlingsrommet til lærere og mulighet for læring for elevene. De åpner for mye variasjon og tilpasset opplæring, slik lærerne i undersøkelsen også påpeker. Hovedfunnet er at ressursene gir muligheter for gode effekter, sier Synnøve Amdam, førsteamanuensis på Institutt for digital kompetanse ved Høgskulen i Volda.
Tror det er skadelig
Men det overbeviser ikke Rebecca som mener at nettbrettene har fått altfor stor plass i skolen.
– Jeg tror at det i framtiden vil bli grundig dokumentert at det er skadelig.
- Les også: