Endringer i infrastrukturen og et ferjefritt E39 gir langt større verdiskapning enn tidligere antatt, kommer det frem i rapporten "Ferjefri E39: Næringsliv og verdiskapning".
Ferjefri E39 vil føre til flere og sterkere klyngebedrifter og legge et grunnlag for sterkere vekst i bedriftene.
Torger Reve og Marius Nordkvelde ved BI overleverte torsdag rapporten "Ferjefri E39: Næringsliv og verdiskapning" til Statens vegvesen.
I rapporten er strekningen Ålesund og Molde trukket frem som et eksempel på hvordan ferjefritt E39 vil gi en bedre verdiskaping. Rapporten viser at ved å koble sammen arbeidsmarkedene kan det gi en årlig verdiskapningsgevinst på 768 millioner kroner i regionen.
– Bedre vei fører til mer næringsliv. Du får et sterke arbeidsmarked og næringsliv. Næringsutviklingen vil stagnere hvis prosjektet ikke blir realisert, sier Torger Reve i BI.
Lang debatt
I flere år har debatten som berører store deler av Kyst-Norge pågått. Skal en satse på et ferjefritt E39 mellom Kristiansand og Trondheim?
Investeringen på rundt 100 milliarder kan endre kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim fra 20 til 13 timer.
LES OGSÅ:
Søkelys på norsk verdiskapning
Rapporten som ble lagt frem torsdag retter søkelyset på de samfunnsøkonomiske gevinstene som et ferjefritt E39 vil ha, og hvordan regionene på den måten vil bli mer attraktive for norske og utenlandske investeringer.
Markeder i ulike steder i verden blir mer og mer endringsdrevet, og derfor bli Norge sine valg som næringslivsnasjon bare viktigere og viktigere, kommer det frem i rapporten.
Vest-Agder, Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag vil bli berørt av et ferjefritt E39.
– Dette er veldig spennende. Jeg tror rapporten som nå har kommet vil styrke E39 prosjektet, sier Kjetil Strand, Strategisjef i Statens vegvesen Region Midt.
Tallfestet for første gang
I rapporten kommer det frem at når reisetiden mellom Molde og Ålesund blir kortere, vil man kunne skape et effektivt arbeidsmarked for sysselsatte på omtrent 42 000. I dag er dette henholdsvis på omtrent 27 000 og 15 000 (uten Ulstein, Volda og Kristiansund).
Økt klyngeattraktivitet kan gi en årlig verdiskapningsgevinst på 768 millioner kroner i regionen.
– Man har snakket om infrastruktur og klyngeeffekt lenge, men dette er første gang det har vært tallfestet på denne måten, sier Kjetil Strand, Strategisjef i Statens vegvesen Region Midt.
Bedre infrastruktur og et felles arbeidsmarked vil gjøre regionene mer attraktive for norske og utenlandske eiere, kommer det frem i rapporten.
– Møre og Romsdal blir et mer attraktivt fylke, en får høyere skatteinntekter og det blir et bedre sted å bo ved et Ferjefritt E39. E39 er en toppsak for næringslivet i regionen, sier Torger Reve i BI.