NRK Meny
Normal

Økt skepsis til undersjøiske tunneller

Lastebileiere og sjåfører blir mer og mer skeptiske til undersjøiske tunneller etter brannen i Oslofjordtunnellen før helga.

BRANN LASTEBIL OSLOFJORDTUNELLEN

Oslofjordtunnellen ble stengt etter brannen i en lastebil fredag. Brannen utvikler så sterk varme at betongen på tunnelveggene smeltet

Foto: Statens Vegvesen / NTB scanpix

Fredag tok det fyr i en lastebil inne i tunnellen og varmen første blant annet til at sementen på veggene smeltet.

Vil heller ha bruer og ferjer

Dagrunn Krakeli

Dagrunn Krakeli i Lastebileierforbundet i Møre og Romsdal vil heller har bruer og hyppigere ferjeavganger, enn undersjøiske tunneler i fremtiden.

Foto: Gunnar Sandvik

Lastebileierne ønsker seg bruer fremfor undersjøiske tunneller sier daglig leder i Lastebileierforbundet i Møre og Romsdal, Dagrunn Krakeli.

– Det skyldes ikke bare ulykkesrisikoen, men også økte drivstoffkostnader ved bratte stigninger, sier Krakeli. Det er ikke få liter med diesel som går med i de bratte oppoverbakkene.

Norges Lastebileier-Forbund har bedt vegmyndighetene stenge Oslofjordtunnellen for godt, og satse på bruer i stedet for tunneller i fremtida.

Sikker på at det blitt trygt

Statens vegvesen vil ikke endre planene for de undersjøiske tunnelene i Møreaksen og Nordøyvegen etter ulykka i Oslofjordtunnelen før helga.

Berit Brendskag Lied

Vegsjef Berit Brendskag Lie er sikker på at de undersjøiske tunnelene som kommer på Nordøyvegen og Møreaksen blir trygge

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– Vi er sikre på at de undersjøiske tunnellene på Nordøyvegen og Møreaksen blir trygge, sier vegsjef Berit Brendskag Lied.

Når det gjelder driftskostnadene er det små forskjeller mellom det å drifte en undersjøisk tunnel og det å drifte ei bru, sier Brendskag Lied. Vegsjefen sier også at dersom en skal kutte ut undersjøiske tunneler, må vi se minst ti år frem i tid fordi det ikke finnes brutekoligi enda til å bygge bruer for eksempel over Sulafjorden.

Må ha to tanker i hodet samtidig

Berit Brendskag Lied forteller at Vegvesenet også jobber med å bedre ferjetilbudeet, spesielt på de store sambanda mellom Molde og Vestnes og over Halsafjorden på E39. Det samme gjelder større fylkesveisamband.

– Derfor må vi klare å ha to tanker i hodet samtidig og jeg er sikker på at nye og opprusta tunneller blir sikre, sier Brendskag Lied.