NRK Meny
Normal

Øker satsingen i nedgangstider

Fjord Fabrics fra Ørsta lar seg ikke skremme og satser nå mot det internasjonale møbelmarkedet.

Elling O. Rem

SASTER: Elling O. Rem viser frem noe av stoffet de håper å selge til utenlandske selskaper.

Foto: Remi Sagen/NRK

Fjord Fabrics tar det mange vil beskrive som et modig valg – de satser stort mens bransjen generelt opplever vanskelige tider.

– Det er utfordrende tider, ja, men da får vi bare jobbe litt hardere, sier daglig leder ved Ørsta-bedriften, Elling O. Rem.

Møbelbedriften omsetter årlig for 25 millioner kroner, men satser nå på at det skal bli mer i fremtiden. Og det mens mange andre mener bransjen opplever nedgangstider.

Se videoreportasje fra Fjord Fabrics:

I nedgangstider satsar Fjord Fabric i Ørsta og meiner det er no ein må tenkje offensivt

SATSER: Fjord Fabrics håper at flere utenlandske selskaper skal handle møbelstoffet deres.

– De kommer til å lykkes

Elling O. Rem

SJEF: Daglig leder i Fjord Fabrics, Elling O. Rem.

Foto: REMI sagen/nrk

Fremtil nylig het bedriften Scanaprima, men gjennom en ny markedsføringsplan har de skiftet navn til Fjord Fabrics.

De har holdt på i 35 år som underleverandør til norsk møbelindustri, men ser nå at mellom 70 og 80 prosent av alle møbler til norske hjerm blir importert. Derfor satser de nå på at stadig flere utenlandske møbelprodusenter skal handle møbelstoffet de selger.

– Ja, og det ser vi at de gjør mer og mer, sier Rem.

Odd Arne Marø i bedriftsprofileringsselskapet Karlsberg, mener Ørsta-bedriften gjør rett i å se mot utlandet.

– Jeg har fulgt de i mange år, de er veldig dyktige og de vet hva de gjør. Det kommer til å lykkes enda mer med dem, mener han.