Sea Asia, som avholdes i Marina Bay Sands konferansesenter i hjertet av Singapore, forventer å ha 14.000 besøkende innom dørene i løpet av de tre dagene messen varer.
Dette er lite når man sammenligner med andre internasjonale maritime messer, men det er en møteplass som man må være på om man vil gjøre forretninger i Singapore og området rundt, ifølge daglig leder for Ulstein Asia, Gunnar Haug.
– Det er mange kunder som kommer hit som ikke kommer til de store internasjonale messene. Derfor er denne messen veldig viktig for denne regionen, sier Haug.
I tillegg mener han at det å ha et kontor i Singapore spiller en stor rolle for Ulstein internasjonalt.
– Singapore er en hub for offshore miljøet i denne delen av verden, og hvis man ikke er i Singapore går man glipp av veldig mye business. Det er jo som regel ingen kontrakter som blir underskrevet på en slik messe, det er en prosess som tar lang tid, men det er viktig å være til stede, understreker Haug.
Mer kjent i Singapore enn i Norge
Ett av firmaene som har klart å markedsføre seg bra i Singapore er Team Tech fra Tvedestrand som selger forbrenningsovner og vakuumpumper til hele verden.
– Vi er faktisk mer kjent her i Singapore enn vi er hjemme i Norge, sier salgsdirektør Lars Erik Lunøe.
De har kontor og serviceingeniører på plass i Singapore noe han mener er helt nødvendig.
– Det er her det skjer. Det er her båtene kommer. Så her må vi bare være til stede, konstaterer han.
Ekstra viktig å være til stede under vanskelige tider
Det er vanskelige tider for mange maritime firmaer. Og da er det ekstra viktig å vise seg frem.
– Vi er her for å prate med både gamle og nye kunder. I vår bedrift ser vi at det helt klart har vært lavere aktivitet på marin side, mens det på offshore siden går bra, sier Lunøe.
– Vi som har et ben i hver leir klarer oss, men det er tøffe tider for mange og et enormt prispress etter at mange nye asiatiske aktører har kommet på markedet, sier han.
Geir Fuglerud i Det Norske Veritas merker også at det internasjonalt er et tøft marked for shipping, selv om det er bedre tider for offshore industrien.
Han forteller at de gjør det bra i Singapore men merker at det er tøff konkurranse og at mange av rederne sliter. Han understreker viktigheten av å være synlig.
– Det er alltid i etterkant av slike konferanser og messer at det blir mye oppfølging av nye potensielle kunder. Denne messen er vår viktigste satsing i Singapore i år, forteller han.
Norske varer har godt rykte
Flere av dem som NRK møter på messen i Singapore understreker at grunnen til at de fleste store norske maritime firmaene overlever, selv med høyere priser enn mange andre, er at Norge er kjent for god kvalitet.
Det kan Haug i Ulstein bekrefte.
– Rederier og oljeselskaper er interesserte i å betale for at det skal være norsk. Våre varer og tjenester koster mer, men vi kan tilby forutsigbar kvalitet og leveringstid. Tar man med garantert leveringstid og kvalitet så er det mange som er villige til å gi mye ekstra for det, sier Haug.
Lokker med laks servert på potetgull
Sperre Gruppen fra Ellingsøya har også kontor i Singapore og er til stede på messen for å vise frem nye produkter.
– Vi håper og tror at Singapore kan bli et veldig stort marked. Allerede nå vil jeg tro at omtrent tjue prosent av Sperre sin omsetning er relatert til Singapore, forteller Rune Myklebust som er daglig leder i Sperre Coolers.
Han og kompanjongene har tatt med laks og akevitt og satser på at det vil tiltrekke seg potensielle kunder og skape muligheter for nye samarbeidspartnere.
Mens Haug fra Ulstein, nærmeste nabo til boden til Sperre, er forsiktig med å gjør for mye ut av å tiltrekke seg kunder.
– Dette er en veldig konservativ bransje, litt gjøgling blir det av og til selvsagt, men man skal være forsiktig med å gjøre for mye ut av det for da kan det fort bli betraktet som useriøst, sier Haug.
Men han har noen gode historier på lager.
– Vi hadde akkurat skrevet kontrakt for de to første skipene som vi har solgt til Singapore da jeg tok med meg eieren av bedriften på lutefiskmiddag. Det var ingen suksess. Da var det bra vi hadde underskrevet før middagen og ikke etterpå, ler Haug.