Fredrik Dyb Alnes går i åttende klasse på Godøya skole i Giske kommune og er i Oslo for å fortelle statsministeren hva han mener hjelper elever med dysleksi.
Møtet i dag skal hjelpe regjeringen med å utarbeide en plan for hvordan dyslektikere skal komme gjennom skolen.
Opp mot 20 prosent av elevene i skolen sliter med å lese- og skrive.
Nettbrettprosjekt for dyslektikere
Rektor ved Godøya skole, Åshild Støbakk, forteller at de hadde et veldig interessant møte. Der fikk hun, sammen med åttendeklassingen Fredrik Dyb Alnes og lærer Henning Dyb presentert sitt nettbrettprosjekt som skal gjøre skolen enklere for elever med dysleksi.
- Les også:
– Dette er en IKT-satsing som er viktig for tilpasset opplæring, forteller rektoren.
På møtet fikk de innspill til hvordan man bedre kan fange opp og ivareta elever og barn og unge med slike utfordringer. Blant deltakerne var blant annet lærere, rektorer, forskere og representanter fra næringslivet, og ikke minst elever som selv har lese- og skrivevansker.
Ved siden av statsministeren
Åttendeklassingen fikk sitte skulder til skulder med selveste statsminister Erna Solberg, og snakket med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. De snakket om hvordan dette prosjektet kan forandre flere elevers skoledag.
- Les også:
– Det er viktig å få inn god kompetanse i skolen, og at innsatsen starter tidlig, sier Støbakk, og legger til:
– De snakket også om hva som kreves i lærerutdanningen, og også hvilken rolle PPT har i denne sammenhengen.
Statsministeren slet selv med dysleksi
Statsministeren har selv slitt med skrivevansker da hun var elev. Grunnen til at Godøy skole fikk komme var at de har en mer helhetlig tenking rundt temaet tilpasset opplæring.
- Les også:
– Jeg slet med å stokke ordene og skrive riktig gjennom oppveksten, og vet veldig godt hvordan det kjennes når man ikke får det helt til. Men til alle barn og unge vil jeg si at det nytter å trene på lesing og skriving. Man kan komme veldig langt selv om man har lese- og skrivevansker, og det er ikke noe flaut å snakke om det, sier statsministeren.
Utdanningsdirektoratet får i oppdrag å lede arbeidet med den nye lesestrategien som skal gjelde i perioden fra 2015 til 2019.