Hopp til innhold

Åttendeklassing møtte statsministeren for å diskutere dysleksi

Regjeringen har startet arbeidet med en ny strategiplan for elever med lese og skrivevansker. I dag møtte statsminister Erna Solberg Fredrik Dyb Alnes fra Godøya som selv har slitt med dysleksi.

Regjeringen har startet arbeidet med en ny strategiplan for elever med lese og skrivevansker.

Foto: Arild Sandsvik. Redigering: Nuno Duarte.

Fredrik Dyb Alnes hører på statsminister Erna Solberg

Fredrik Dyb Alnes hører på det statsministeren forteller om lese- og skrivevansker under møtet mandag.

Foto: Arild Sandsvik / NRK

Fredrik Dyb Alnes går i åttende klasse på Godøya skole i Giske kommune og er i Oslo for å fortelle statsministeren hva han mener hjelper elever med dysleksi.

Møtet i dag skal hjelpe regjeringen med å utarbeide en plan for hvordan dyslektikere skal komme gjennom skolen.

Opp mot 20 prosent av elevene i skolen sliter med å lese- og skrive.

Nettbrettprosjekt for dyslektikere

Rektor ved Godøya skole, Åshild Støbakk, forteller at de hadde et veldig interessant møte. Der fikk hun, sammen med åttendeklassingen Fredrik Dyb Alnes og lærer Henning Dyb presentert sitt nettbrettprosjekt som skal gjøre skolen enklere for elever med dysleksi.

Fredrik Dyb Alnes og læreren Henning Dyb møte statsminister Erna Solberg

Fredrik Dyb Alnes og læreren Henning Dyb sammen med Erna Solberg.

Foto: Godøys skule

– Dette er en IKT-satsing som er viktig for tilpasset opplæring, forteller rektoren.

På møtet fikk de innspill til hvordan man bedre kan fange opp og ivareta elever og barn og unge med slike utfordringer. Blant deltakerne var blant annet lærere, rektorer, forskere og representanter fra næringslivet, og ikke minst elever som selv har lese- og skrivevansker.

Ved siden av statsministeren

Åttendeklassingen fikk sitte skulder til skulder med selveste statsminister Erna Solberg, og snakket med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. De snakket om hvordan dette prosjektet kan forandre flere elevers skoledag.

– Det er viktig å få inn god kompetanse i skolen, og at innsatsen starter tidlig, sier Støbakk, og legger til:

– De snakket også om hva som kreves i lærerutdanningen, og også hvilken rolle PPT har i denne sammenhengen.

Statsministeren slet selv med dysleksi

Fredrik Dyb Alnes, Henning Dyb og Åshild Støbakk sammen med Torbjørn Røe Isaksen.

Elev Fredrik Dyb Alnes, lærer Henning Dyb og rektor ved Godøy skule, Åshild Støbakk, sammen med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Foto: Godøy skule

Statsministeren har selv slitt med skrivevansker da hun var elev. Grunnen til at Godøy skole fikk komme var at de har en mer helhetlig tenking rundt temaet tilpasset opplæring.

– Jeg slet med å stokke ordene og skrive riktig gjennom oppveksten, og vet veldig godt hvordan det kjennes når man ikke får det helt til. Men til alle barn og unge vil jeg si at det nytter å trene på lesing og skriving. Man kan komme veldig langt selv om man har lese- og skrivevansker, og det er ikke noe flaut å snakke om det, sier statsministeren.

Utdanningsdirektoratet får i oppdrag å lede arbeidet med den nye lesestrategien som skal gjelde i perioden fra 2015 til 2019.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL