Hopp til innhold

17,5 meter langt vogntog måtte rygge fire kilometer

Et vogntog som manglet både vinterdekk og kjetting har stått fast på Geirangerfjellet ved Djupvasshytta i Geiranger siden natt til tirsdag. Nå har vogntoget fått snudd – etter å ha rygget fire kilometer.

En nederlandsk sjåfør måtte i natt sove i bilen etter at han satt seg fast i fjellet øst for Geiranger. Vogntogsjåføren kom fra Oslo og skulle levere varer i Stranda. Han hadde slavisk fulgt GPSen som førte han til Strynefjellsveien, og mot Geiranger forbi Djupvasshytta. Der stoppet sjåføren før han kom til bakkene.

– Sjåføren så at det var glatt. Og der var ingen plass å snu. Derfor måtte han bare parkere, sier Svein Inge Westerås som oppdaget vogntoget på sjekkerunden sin i dag tidlig.

Han har ansvaret for brøytingen i området og innså at han måtte hjelpe sjåføren som var rimelig fortvilt.

– Han hadde jo stått der lenge, så han var glad da jeg kom. Han vurderte faktisk å skifte jobb, humrer Westerås som legger til at sjåføren ikke vil ta samme vei igjen.

Sandet veien og hjalp sjåføren

Westerås holdt på i fire timer med å hjelpe sjåføren av vogntoget i dag. Mens Westerås sandet veien stykke for stykke, rygget sjåføren. Etter noen kilometer hadde de fått snudd vogntoget.

– Til slutt kom også bergingsbil og hjalp til og da fikk sjåføren beskjed om at han må innom politiet i Stryn, sier Westerås.

– Burde vært skiltet

Westerås meiner at veien burde vært skiltet bedre.

– Utenlandske trailere kjører nedover her fordi de kjører etter GPS, og den viser korteste vei her, sier han.

– Det burde vært et skilt oppe ved Strynefjellet i krysset der det kunne stått med tydelig tekst maks 15 meter med illustrasjon av ein trailer med et kryss over, slik at man forstår at det ikke er lov å kjøre her for lange vogntog, sier Westerås.

Sjefingeniør i Statens vegvesen i Møre og Romsdal, Ivar Hol, er tydelig på at det er sjåføren sitt ansvar å vite hvor han har lov å kjøre.

– Vi har en veiliste som viser hvor lange kjøretøy som har lov til å kjøre på veibanen, og den listen har sjåfører av tunge kjøretøy plikt til å sette seg inn i, sier Hol.

– Ellers så plikter også tyngre kjøretøy å ha med kjettinger, og så vidt meg bekjent så har ikke sjåføren her med seg kjettinger, og derfor kommer han seg ikke noen vei slik som forholdene er nå, legger Hol til.

Sjåfører som ikke setter seg inn veilister og ikke har med kjettinger bør bøtelegges, mener Hol.

– Det vil alltid være avvikere som gir blaffen i kjent regelverk, så jeg har ingen sympati med denne sjåføren, sier han.

Kunne fått store konsekvenser

Hadde ikke semitraileren blitt stoppet før den bratte nedoverbakke mot Geiranger kunne det fått store konsekvenser.

– Hvis han hadde kjørt litt lenger ned i bakkene og hadde fått dårlig friksjon kunne han ha begynt å seile og krysse seg helt slik at han stenger veien, sier Westerås.

Med dårlig dekning i området kan veien ved slike tilfeller bli stengt i lang tid.