Hopp til innhold

Mammutsalget er ikke hva det en gang var

På sytti og åttitallet kunne køene stå ut på gata når bokhandlerne inviterte til Mammutsalget. Tidene har forandret seg, og det som en gang var en stor kjempe har nå langt mindre betydning.

Harald Gjørtz

Harald Gjørtz driver bokhandel i Ålesund. Han har merket en tydelig nedgang i interessen for Mammutsalget de siste årene.

Foto: Torild Øvrelid / NRK

I år har Mammutsalget allerede vart en uke og det varer til mars. 800 boktitler er lagt ut for salg i 360 bokhandler over hele landet. Dette er karakterisert som landets største billigsalg på bøker.

Julesalget betyr mye, mye mer enn Mammutsalget. De fleste nye bøkene kommer i oktober/november, og julehandelen er den viktigste sesongen i året for all bokhandel, sier bokhandler i Ålesund, Harald Gjørtz.

I Norge har ikke elektronisk formidling av litteratur tatt av i så stor grad at dette kan forklare den store nedgangen. Da handler det mer om endringer i bokbransjen, med flere boksalg gjennom året.

Før hadde vi Mammutsalg annethvert år. Nå er det salgsperioder med nedsatte priser flere ganger i året. Publikum blir bydt tilbud hele tiden, sier Gjørtz.

Da NRK hadde en bokhandlerrunde i Ålesund var det slett ikke tomt i butikkene. Flere kunder både studerte og kjøpte bøker.

Jeg ser etter kokebøker. Det er ikke sikkert at den kommer til å bli så mye brukt, men de er fine å bla i, sier en av kundene i butikken.

– De er rett og slett deilige å bla i?

– He-he, ja. Og jeg liker godt å bla i hobbybøker. Jeg bruker generelt ganske mye penger på bøker året gjennom, forteller hun.

Nå merker bokbransjen at der er rimelig god interesse for salget straks de åpner dørene for årets Mammutsalg. Men etter noen dager er viraken over.

Salget daler veldig i uke nummer to, sier Gjørtz.

– Varer Mammutsalget for lenge?

– Jeg har et litt tosidig forhold til akkurat det. Det er ganske mye arbeid å organisere dette salget. Da vil det være synd å lage det til for bare en uke, sier Gjørtz.

– Kunne du egentlig tenke deg å kutte det helt ut?

– Nei. Dette må vi holde på. Det er jo en slags merkevare. Men det er julesalget vi lever av, sier Gjørtz til NRK.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL