NRK Meny
Normal

– Dette er en vanskelig sak

Full opprustning av Tussentunnelen kan koste nærmere 100 millioner kroner. Samferdselsavdelingen sitt forslag er at fylkeskommunen betaler 70 millioner og at bomselskapet må dekke 35,5 millioner.

Torgeir Dahl

Ordfører i Molde, Torgeir Dahl.

Foto: Roar Strøm

– Jeg tror det er liten forståelse for at vi får en ytterligere forlenging, sier ordfører i Molde, Torgeir Dahl.

Saken skal diskuteres i generalforsamling i Tussentunnelen AS, og derfor vil ikke ordføreren forskuttere endelig, men han tror at både eierkommunene og innbyggerne opplever at de var nær ved å avslutte bompengeinnkrevingen frem mot sommeren.

– Derfor er det nok en veldig skuffelse, og jeg merker meg utspillene fra Fræna som sier at nok er nok, og som ønsker å avvikle bompengeselskapet til sommeren, sier Dahl.

Ikke klart når bompengeperioden skulle ta slutt

Tussentunnelen mellom Molde og Fræna ble åpnet i 1990 uten noe klart krav til når bompengeperioden skulle ta slutt. I 2007 ble bomselskapet og Statens vegvesen enige om at den privatbygde tunnelen skulle bli offentlig når gjelda ble nedbetalt.

En ny rapport fra Statens vegvesen i 2013 viste behov for utskifting av store deler av hvelvet, noe som ville koste snart hundre millioner. Dersom bomselskapet skal makte sin del av regningen, må bompengeperioden forlenges nesten ut 2015.

(Saken fortsetter under bildet.)

Skader på Tussentunnelen

Skader på Tussentunnelen.

Foto: Montasje/Statens vegvesen

– Vanskelig sak

Samferdselsavdelingen sitt forslag er at fylkeskommunen tar 70 millioner av dette over en 10-årsperiode, og at bomselskapet må dekke 35,5 millioner.

– Det er en vanskelig sak. Man opplever at man kanskje har fått dårlige råd fra Statens vegvesen, og fra bompengeselskapet sin side opplever man nok at fylkeskommunen toer sine hender. Så dette er blitt en vanskelig sak, sier Dahl.

Generalforsamling i bomselskapet skal 2. april vurdere om de godtar forslaget til spleiselag med eventuelle konsekvenser for forlenging av bompengeperioden.