De som har send byggesøknad til kommunen vet at det enkelte ganger kan ta veldig lang tid før svaret kommer i postkassa. Det ville Molde kommune gjøre noe med.
De brukte effektiviseringsverktøyet «Lean» som spiller på mer samarbeid, mindre sløsing med tid og mindre dobbeltarbeid.
Mindre tid, men bedre kvalitet
Enhetsleder Aleksander Aasen Knudsen mener de også har forbedra kvaliteten.
– Ved å gjøre dette har vi fått bedre tid til den enkelte saka. Jeg vil derfor påstå at kvaliteten er økende. Det er ikke hastverksarbeid, men vi har fått frigjort en del tid vi kan bruke til å gjøre bedre vedtak og gjøre en bedre jobb med hver enkelt sak, sier han.
Han innrømmer også at de selvsagt ser mer forbedringspotensial selv om de allerede har kommet på god veg.
«Lean» betegner en produksjonsmetodikk for fremstilling av varer og tjenester, og kom i bruk på 90-tallet. Molde kommune brukte metoden for å bli mer effektiv, og brukte ordet «rose» i prosessen. Rosebyen ville bygge på respekt, omsorg og samarbeid for å bli mer effektive.
De ville ikke jobbe fortere eller mer – men bruke tiden smartere. Se videoen under som forklarer hva byggesaksavdelinga gjorde for å få ned behandlingstida.