Hopp til innhold

– Ingenting tilsier at nye ferger er mer driftsikre enn de gamle

Samferdselutvalget i Møre og Romsdal mener behovet for nye ferger er stort. Fjord1 mener imidlertid at de nye fergene ikke er bedre enn de gamle.

ferge

GAMMEL FERGEFLÅTE: De to store fergeselskapene i regionen har sammen rundt 40 ferger som er bygd før 1980. Fylkeskommunen ønsker å fornye flåten, men mangler penger.

Foto: alf-jørgen tyssing / NRK

Mange av fergene som i dag går i trafikk i Møre og Romsdal er gamle. De to store fergeselskapene i regionen har sammen rundt 40 ferger som er bygd før 1980.

Fjord1 ønsker å fornye fergeflåten sin, men legger til at de gamle fergene er like gode som de nye.

– Vi har ikke noe tallmateriale som tilsier at eldre ferger er mindre driftsikre enn de nye. Eldre ferger er veldig godt vedlikeholdt og har god oppetid. Nye ferger sliter gjerne med elektronikk og uforutsette problem som følge av elektroniske feil, sier regionsleder i Fjord1, Børre Eimhjellen.

Vil fornye fergeflåten

Maritim forening for Søre Sunnmøre har tidligere uttalt at Sunnmøre har blitt en dumpeplass for eldre ferger. Eldre ferger har mindre kapasitet enn de nye, derfor blir de som regel satt inn på mindre trafikkerte strekninger.

Fjord1 ønsker å fornye flåten, men henviser til fylkeskommunen om hvor nye ferger skal settes inn.

– Vi prøver å fornye flåten hele tiden, men det er anbudene som avgjør hvor de nye fergene skal være. Hvor de nye fergene skal settes inn er opp til fylkeskommunen å avgjøre, sier Eimhjellen.

Oddbjørn Vatne

Mangler penger:– På lengre sikt er det ikke noe annet å gjøre enn å bygge nye ferger, og det bør bygges mange ferger, sier leder for samferdselutvalget i Møre og Romsdal, Oddbjørn Vatne.

Foto: Trond Vestre / NRK

Trenger kapital

Leder for samferdselutvalget i Møre og Romsdal, Oddbjørn Vatne, mener fylket har et stort behov for en ny fergeflåte, men mangler kapital.

– På lengre sikt er det ikke noe annet å gjøre enn å bygge nye ferger, og det bør bygges mange ferger. Fylkeskommunen tar gjerne ansvaret for dette, men forutsetningen er at staten stiller med kapital så en ny fergeflåte er mulig, sier Vatne.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL