Hopp til innhold

- Karakterer etter trynefaktor

Kristelig folkeparti sitt ungdomsparti i Møre og Romsdal går hardt ut. De mener karakteren på prøver er alt for avhengig av trynefaktor.

Simon Molvær Grimstad

Simon Molvær Grimstad i KrfU vil ha anonyme prøver i den norske skolen.

Foto: Trond Vestre / NRK

KrfU foreslår å gjøre alle prøver på skolen anonyme, slik at læraren ikke vet hvem sine svar som blir rettet.

Det blir mer rettferdig, sier fylkesleder Simon Molvær Grimstad.

Hvordan synes du prøver skal rettes? Kommenter gjerne nederst i artikkelen.

- Mange føler en trynefaktor i den norske skole.

Simon Molvær Grimstad

- Aldri hørt om før

Når læreren retter prøver, setter han ofte karakteren ut ifra hvem eleven er, mener Molvær Grimstad.

I KrF er det ingen som tildligere har foreslått dette, mens både Høyre og FrP har tidligere hatt lignende forslag.

- Dette har jeg aldri hørt om før, sier politisk rådgiver i KrF, Jon Håkon Øen.

Ønsker anonyme prøver

Partiet mener elevene bør få et tall hver, og at det kan gjøres på samme måte som på eksamen. Da ser ikke lærerne navnene til elevene på prøvene.

- Personlig har jeg hørt flere historier fra elever som har levert inn akkurat samme prøver og stiler til læreren sin, men fått to karakterer i forskjell.

Bytter stiler

Flere elever benytter seg av andre sine stiler. Av og til blir det ikke oppdaget, men eleven får kanskje bare en annen karakter enn vennen som leverte den inn noen år tidligere.

- Urealistisk

Rolv Sæter

Rolv Sæter i Utdanningsforbundet mener det er urealistisk å skulle anonymisere alle elevene.

Foto: Aina Rødal / NRK

Leder i Utdanningsforbundet i Møre og Romsdal, Rolv Sæter, mener det er urealistisk å tro at man kan innføre et system med tall istedenfor navn.

- Det vil koste mye og kreve stor organisering. Jeg ser heller ikke at man kan oppnå så mye bedre vurdering av enkeltelever med det.

- Må leve med

Han mener skolen må arbeide for å bedre elevvurderinga, men tror at det alltid vil være enkelte som er misfornøyd.

- Det har vel alltid vært elever som synes de ikke blir rett vurdert i forhold til faglige prestasjoner. Det tror jeg vi må leve med.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL