Bilder kan lyve, sier man. Og nå lyver de mer og mer – med en bevisst baktanke om at det kan få kvinner til å kjøpe mer sminke. Strategien har vært vellykket. Kosmetikksalget har eksplodert; - målt per innbygger ligger Norge nå på annenplass i Europa – bare etter Sveits.
Ikke imponert. Martine Aurdal, politikk- og debattredaktør i feministbladet «Fett», synes forsidepikene er kjedelige.
– Reklamebransjen og annonsørene vil ikke forandre strategiene sine så lenge de selger så mye, sier Stephanie Dumont som har mange års erfaring fra reklamenbransjen.
– Dritkjedelig
Selv synes hun de retusjerte forside- og reklamebildene er kjedelige.
Martine Aurdal, politikk- og debattredaktør i feministbladet «Fett», stemmer bokstavelig talt i.
– Det er dritkjedelig, sier Aurdal. Hun synes det er trist at skjønnhetsidealet som mange strekker seg etter er uoppnåelig.
Fra gata til glanset papir
FBI ville se om det lot seg gjøre å forandre en hvilken som helst jente på gata til en forsidepike for bladet «Inside».
Lene Karin Eikemo ville gjerne bli forandret som forsidepikene, og stilte seg til disposisjon for «Inside»s hær av forskjønnere. Virkemidlene var sminke, styling og bildebehandling.
Resultatet ser du på bildene nederst.
– Det er nesten litt uvirkelig, sier Lene Karins samboer etter å ha sett forsidebildet.
Lene Karin Eikemo slik hun så ut på forsiden av «Inside», og i virkeligheten.
Slik gikk Lene Karin fra å være en vanlig jente på gata til forsidepike for «Inside».
Bildemanipulerting kan selvfølgelig også gjøre deg eldre enn du er. Eller var det motsatt..?
Se hvordan bildene av supermodellen Tyra Banks ble manipulert.